Fordon
Kickar konsulter – för att utveckla nya bilar
750 teknikkonsulter tvingas under året lämna Volvo PV:s forskning och utveckling. Ytterligare 250 tjänstemän ska erbjudas avgångsvederlag.– Besparingen är nödvändig för att Volvo ska kunna finansiera sin framtida teknikutveckling, säger fordonsforskaren Martin Sköld.
Det hela handlar om kassaflöde. Volvo behöver en stark kassa för att ha råd att ta fram nästa generation stora bilmodeller. Just nu blöder företaget. Försäljningen har fallit mer än 15 procent i januari, och första halvan av 2013 ser ut att bli ett svårt år.
– En åtgärd för att snabbt förbättra kassaflödet är att snabbt göra sig av med konsulter. De utgör en ekonomisk krockkudde som alla fordonsföretag använder sedan många år, säger Martin Sköld, fordonsforskare på Handelshögskolan i Stockholm.
– Det här är helt nödvändigt för att man ska ha råd att fortsätta med kärnverksamheten, de viktiga FoU-satsningar som behövs för att företaget ska överleva.
För Volvos del handlar det om att spara 1,5 miljarder kronor under året.
– Det vi absolut måste skydda är de strategiska nybilsprojekten. De ska bygga på den skalbara plattformsarkitektur, SPA, som blir grunden för Volvos stora bilar under ett år framöver. Först ut blir en ny XC90 som väntas i slutet av året, säger Per-Åke Fröberg, presschef på Volvo PV.
Vad är det då för FoU man kan avstå ifrån?
– Mer än hälften av de 750 teknikkonsulterna har jobbat med den modelluppgradering som vi presenterade förra veckan. Det projektet avslutas nu. Sedan kan det vara andra projekt som man får vänta med, det är omöjligt att säga vad det är. Vi har just nu 5 000 personer som jobbar med FoU inklusive mer än 1 000 konsulter.
Enligt Martin Sköld är användandet av stora mängder konsulter i stället för anställda industriföretagens nya sätt att möta allt snabbare konjunktursvängningar.
– Andelen teknikkonsulter har ökat successivt de senaste åren och är nu över tio procent hos de flesta företag. Volvos mer än 20 procent är mycket högt, men det hänger ihop med det nya modelluppgraderingsprogrammet.
– Företagen har en klar strategi kring det här. Konsulterna sitter inte i kärnan av livsnödvändiga projekt som framtida produktarkitekturer, plattformar eller produktdifferentierande teknikutveckling. De arbetar med andra saker, förvisso viktiga men inte livsnödvändiga för företaget. De får gå när det är sämre tider och komma tillbaka när det blir bättre.
Kineser startar nytt FoU-centrum
Samtidigt som Volvo PV gör sig av med 750 teknikkonsulter berättade företagets kinesiska ägare Geely Holding att man ska starta ett nytt FoU-centrum i Göteborg.
Det ska ledas av Mats Fägerhag, för närvarande produktstrategichef på Volvo PV, och ha 200 heltidsanställda ingenjörer från Sverige och Kina.
Det nya FoU-centret ska inrikta sig på Volvos och Geelys framtida bilar i den så kallade Golfklassen.