Fordon

Kemijätte leder industrin mot nytt bilbatteri

Katodmaterialen måste utvecklas i Litium-jonbatterierna

Världens största kemiföretag Basf ska leda en grupp andra företag i utvecklingen av energitäta och billiga litium-jonbatterier för hybridbilar.

Publicerad

Tyska ministeriet för forsknings- och utbildningsfrågor delade i slutet av förra veckan ut 658 miljoner kronor till olika utvecklingsprojekt som under namnet LIB 2015 ska ta fram litium-jonbatterier för användning i bilindustrin år 2015.

Industrigruppen med Basf i spetsen fick 230 miljoner kronor. Företagen förväntas satsa lika mycket ur egen ficka. Industrikonsortiet kallar sig HE-Lion, och är den största enskilda gruppen inom den tyska forskningssatsningen. Bland andra namnkunniga företag i HE-Lion kan nämnas Bosch, Volkswagen och Fraunhoferinstitutet.

Avsikten är att få fram litium-jonceller med upp till 5 V spänning. Energitätheten ska bli mellan två och fem gånger högre än idag. Använda som batteripaket i bilar ska de kunna klara 200 km på en laddning.

Basf påpekar att detta kräver att katoden i litium-jonbatterier måste förbättras. Företagets forskare arbetar redan med ett flertal katodmaterial. Förutom att få dessa att fungera i laboratorieskala måste de kunna massproduceras till låg kostnad.

Hälften av kostnaden för litium-jonbatteri ligger idag på materialet i batteriet. med hjälp av materialexperter måste den kostnaden pressas innan litium-batteriet kan bli en massprodukt.

Om några år räknar man med att kunna testa ett litium-jonbatteri med de åtråvärda egenskaperna i en Volkswagen Golf. 10000 tester räknar man med att behöva genomföra. Ett litium-jonbatteri för en eldriven VW Golf skulle idag kosta lika mycket som själva bilen, påpekar Basf.

När utvecklingen väl hunnit så långt är det Volkswagen som står för biltesterna tillsammans med det tyska energibolaget EnBW, som ska testa batterierna i ett energibalanssystem.