Fordon

Kalifornien planerar förbud mot förbränningsmotorer

Kalifornien har sedan tidigare ett uppsatt miljömål om att 2050 ha minskat koldioxidutsläppen med 80 procent från 1990 års nivå. Men utsläppen från transportsektorn är för stora och något drastiskt måste till för att målet ska kunna uppnås. Foto: Richard Vogel

Luftkvaliteten måste säkras – därför kan förbränningsmotorns dagar vara räknade i Kalifornien. Nu tittar delstaten på hur ett totalförbud mot nyförsäljning av fossildrivna bilar skulle kunna se ut.

Publicerad

Det är ganska exakt två år sedan som den stora utsläppsskandalen där Volkswagen manipulerat sina fordon för att klara amerikanska utsläppskrav uppdagades. Och det har gjort att allt fler städer och länder annonserat att de kommer införa förbud mot diesel- och bensinbilar på sikt.

Frankrike, Kina och Storbritannien har satt ner foten och satt ett slutdatum för hur länge fossildrivna bilar får säljas. Nu verkar det som att även den inflytelserika delstaten Kalifornien planerar att göra samma sak.

Det är i en intervju med Bloomberg som Mary Nichols, ordförande för California Air Resources Board, avslöjar att tankegångarna finns.

– Jag har fått frågor från guvernören [Jerry Brown], ”Varför har vi inte gjort något än?”.  Varför kan Kina göra det men inte Kalifornien, säger hon till nyhetsbyrån.

Om delstaten inför ett förbud mot nyförsäljning, kommer det få en stor inverkan på bilindustrin. Kalifornien är den folkrikaste delstaten i USA och årligen säljs det mer än två miljoner nya bilar – vilket är mer än Frankrike Spanien och Italien.

Marknaden är helt enkelt för attraktiv för att biltillverkarna ska kunna bortse från den.

Kalifornien har sedan tidigare ett uppsatt miljömål om att 2050 ha minskat koldioxidutsläppen med 80 procent från 1990 års nivå. Men utsläppen från transportsektorn är för stora och något drastiskt måste till för att målet ska kunna uppnås.

– För att vi ska nå den ambitiösa nivån måste vi mer eller mindre ersätta all förbränning med någon form av förnybar energi till 2040 eller 2050, säger Nichols till Bloomberg.

Hur man ska gå till väga för att införa ett förbud är en annan historia. Kalifornien har befogenheter att besluta över sina utsläppsregler samt kräva dispens av miljömyndigheten Environment Protection Agency.

Men att be om dispens är inget som Nichols tror på, detta eftersom Trump-administrationen troligtvis skulle vägra. Ett bättre alternativ skulle enligt henne vara att använda sig av fordonsregistreringsregler eller genom begränsning av vilka fordon som får lov att använda delstatens motorvägar.

När skulle då ett förbud kunna träda i kraft? Mary Nichols säger att allt från 2030 till 2040 är tänkbart.

– Det är otroligt svårt att precisera år, säger hon.