Fordon
Jättelastbilen är för tung för allmän väg
Speiclabyggda jättelastbilar ska köra malm i norrländska gruvor. Men de är tyngre än vad som är tillåtet på svenska vägar och väntar nu på dispens att få köra. Foto: Magnus Stenlin/Northland Resources
Malmen från Northlands nya gruva ska köras i specialbyggda jättelastbilar. De är så tunga att det krävs undantagsregler för att de ska kunna rulla på allmän väg, men än är beslutet om dispens inte fattat.
Supertunga lastbilar ska bära järnmalmskoncentrat från Northlands gruvor i Kaunisvaara och järnvägsanslutningen i Pitkäjärvi. Ekipagen väger 90 ton, 30 ton mer än normalt, och behöver dispens från Trafikverket för att få köras på allmän väg. Den dispensen är ännu inte klar.
– De räknar förstås med att få det, men det är oerhört mycket som måste vara på plats, säger Thomas Andersson, pressekreterare på Trafikverket.
Cliffton Mining, det dotterbolag till Peab som kommer att sköta transporterna, har tidigare fått dispens för att köra testlastbilar på sträckan. Mätningar av belastningar på sträckans broar pågår fortfarande.
– De kommer snart att kunna visa upp ett färdigt ekipage, men testkörningar görs även den här veckan, säger Niclas Dahlström, Northland.
Inget liknande rullar på allmän väg i Sverige.
Lastbilarna har konstruerats särskilt för ändamålet. Den högsta tillåtna vikten på allmän väg är normalt 60 ton, men dessa fordon kommer att väga 90 ton, vilket är exakt vad broarna på sträckan klarar av. Dollyn som kopplar ihop dragbilen med släpet har tre axlar i stället för två. Totalt får ekipaget tio axlar.
Scania har fått en beställning på 400 lastbilar med drift och service i ett avtal värt 1,5 miljarder kronor.
Northland Resources tänker bryta malm på två platser, Sahavaara och Tapuli, i Kaunisvaraaområdet. Det är 15 mil mellan gruvorna och Pitkäjärvi, den omlastningsplats där malmen flyttas till Malmbanans tåg mot Narvik.
När transporterna startar, under första kvartalet nästa år, kommer det att gå en 90-tons lastbil med malmkoncentrat på sträckan var sjunde minut, dygnet runt.
Byggd för gruvan
Förlagorna till lastbilarna finns vid australiska och amerikanska gruvor.
Varje ekipage har tio axlar: dragbilen fyra, släpet tre och den specialbyggda dollyn har tre.
Vikten med last är 90 ton. Högst 60 ton är tillåtet på allmän väg.
Längden blir 25 meter, samma som för vanliga ekipage.
Påbyggnaderna blir lägre än vanligt eftersom malmkoncentratet har hög densitet.
Flaken får sidotippning. Bilarna ska bara stå stilla några minuter vid avlastning.