Fordon Järnvägen väljer metod mot isade växlar Kontaktytan mellan den geotermiska värmen och växeltungan. Foto: Pintsch Aben Testväxel i Grünberg Principen för den geotermiska uppvärmningen. Efter fyra års praktiska prov har nu den tyska järnvägsmyndigheten godkänt en ny metod att hålla växlar isfria. Håkan Abrahamson Publicerad 7 mar 2014 kl 14.39 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Idén att med värme från underjorden hålla järnvägsväxlar isfria började testas i Hamburgs hamn vintern 2010. Vintern därpå togs systemet i drift på ännu en provplats, och ett tredje system byggs för närvarande. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon isbildning järnvägsproblem
INDUSTRI Sprängmedelsutmanaren växlar upp: ”Vi måste utveckla på alla fronter” Ett inlägg på Linkedin blev starten på det som senare kom att innebära en miljardvärdering av sprängmedelstillverkaren Hypex Bio. Nu växer bolaget i snabb takt.
TECH Systembolaget stoppar digitalt id: ”Inte säker” Från och med fredagen, den 15 november, går det inte längre använda digitalt id när man ska handla på Systembolaget.