Fordon
Italiens mål – bli största elbilslandet
Från sist i klungan till ledarposition. Italiens nya populistregering har elektrifierade ambitioner.
Detta då man inom fyra år vill få ut över en miljon elbilar på landets vägar.
När man talar om elbilsmarknader i framkant är det Norge som oftast kommer upp på tal. Landet har tack vare subventioner och riktad politik fått en otroligt hög andel bilar som drivs på el. Men Italiens nya regering vill börja konkurrera om ledatröjan och har storstilade elbilsplaner.
Fram till 2022 ämnar man få ut mer än en miljon elbilar – en siffra som skulle innebära att dagens svagaste, skulle bli Europas starkaste elbilsmarknad. Det rapporterar branschtidningen Automotive News.
Målet är minst sagt ambitiöst och det är en del av uppgörelsen mellan Lega och Femstjärnerörelsen i regeringsförhandlingen. I kontraktet som upprättats mellan partierna står det förvisso inte en exakt siffra, men Femstjärnerörelsens ledare, tillika landets ekonomiska utvecklingsminister, Luigi Di Maio har sagt att en miljon är målet.
Storstilat javisst, men sett till hur bilmarknaden ser ut i dag kan man nästan kalla det utopiskt. Av nära två miljoner sålda fordon i fjol – var endast 2 600 elbilar. Och sett till vad som rullar på italienska vägar uppskattas mindre än 5 000 vara rena batteribilar.
Så hur ska då ett land där Fiat och diesel dominerar på mindre än fem år elektrifieras? Norge har lyckats väl med subventioner, men det kostar enormt mycket pengar. Och till skillnad från vårt västra grannland – är det inte något som Italien har.
– Om du vill ha en miljon elbilar på italienska vägar inom de fem kommande åren, är enda alternativet rejält tilltagna skattefördelar som i Norge. Regeringen behöver titta på incitament motsvarande 10 000 euro per bil, och det kommer fortfarande vara nära nog omöjligt att komma dit så snabbt, säger Gian Primo Quagliano, chef för analysfirman Promotor, till Automotive News.
Men även om elbilsmålet ser avlägset ut är ambitionerna inget att förringa. De traditionella biltillverkarna avlöser varandra när det kommer till nya satsningar på tekniken.
Daimler har sagt att man ska satsa över 100 miljarder på elektrifiering och 2022 ska alla Mercedesmodeller erbjudas med elmotor. Ford ska satsa motsvarande 88 miljarder kronor och lansera 16 nya elbilar till samma datum. Även BMW investerar tiotals miljarder i elektrifiering – och Fiat Chrysler Automobiles ska lägga motsvarande 92 miljarder kronor på att ta fram elbilar.