Fordon

Iphone-tillverkaren släpper egen plattform för elbilar

Foxconns ambition är att lyckas positionera MIH som "android-systemet för elbilsindustrin". Foto: Foxconn
Foxconns elbilsplattform. Foto: Foxconn
Foxconns elbilsplattform. Foto: Foxconn

Det är Foxconn som sätter ihop Apples Iphones i Taiwan. Nu lanserar bolaget en egen plattform för elbilar, och företagets mål är högt satta.

Publicerad

Det taiwanesiska bolaget säger sig vara en global ledare inom smart tillverkning, men steget från att montera ihop Iphonemobiler för Apples räkning till att bygga elbilar är inte självklart. För Foxconn är dock utrustning till elbilar redan ett starkt tillväxtområde – som man nu vill utöka.

Under ett event i Taipei presenterade ledningen MIH, bolagets nya plattform för elbilar. På den ska det vara möjligt att bygga ett brett utbud av fordonstyper, allt från sedaner till suvar och minibussar. De kan ha en hjulbas från 2 750 mm till 3 100 mm, med en varierad spårvidd såväl som markfrigång.

Enligt Carscoops har Foxconn flaggat för batteripack på 93-, 100-, samt 116 kWh. Elmotorerna kan driva på fram- eller bakhjulen samt alla fyra. Motorerna monterade fram levererar antingen 95-, 150-, eller 200 kW – det vill säga från 127 hk till 268 hk. Motorerna placerade bak utvecklar 150-, 200-, 240- samt 340 kW – vilket betyder från 201 hk och upp till 456 hk.

En öppen plattform innebär att användarna ges tillgång till den avgörande teknik och de verktyg som krävs för att utveckla sina elbilar. Foxconn tror att MIH kan sänka tröskeln till bilbranschen och därmed locka nya spelare i form av mindre företag som vill utveckla elbilar, vilket kan ge en stark tillväxt i segmentet.

Bolagets ambition är att positionera MIH som ”android-systemet för elbilsindustrin” genom att man i samarbete med partner jobbar för att skapa ett öppet ekosystem för tillverkningsindustrin kring elbilar. Det har också utlovats att plattformen ska erbjuda trådlösa uppdateringar och olika nivåer av teknik för autonom körning.

Under eventet visade Foxconn även upp annan teknik som företaget har under utveckling, bland annat ett kommersiellt batteri med fast elektrolyt som ska komma ut på marknaden till 2024.

India Times rapporterar att Foxconns ambition är att tio procent av alla elbilar ska innehålla deras komponenter inom 5 till 7 år.