Fordon
Internationellt lyft för flygledning på distans
Sätt kameror i flygledartornen och sköt flygledningen på distans. Försvarskoncernen Saab har fått en genombrottsorder i Australien på sin nya teknik, som kapar kostnader på mindre flygplatser.
Australien blir första landet efter Sverige att testa ett helt nytt sätt att fjärrstyra flygtrafikledning. Tekniken, som utvecklats av Saab och LFV, testades i fjol på Ängelholms flygplats. Nu ska Airservices Australia göra liknande tester. Målet på sikt är att införa tekniken på flygplatser runt om i Australien.
-Avtalet betyder oerhört mycket. Det här är ett internationellt genombrott för vår flygledning på distans, säger Per Ahl, som är försäljningschef för Saabs flygledningslösningar.
Under ett års tid ska flygplatsen i lilla Alice Springs fjärrstyras från Adelaide 150 mil därifrån. Kameror, mikrofoner och sensorer registrerar allt som sker i Alice Springs och länkar informationen i realtid till flygledningscentralen i Adelaide. Där kan flygledarna betrakta en 180- till 240-gradersvy över landningsbanorna. Piloterna märker ingen skillnad, de får sina instruktioner precis som vanligt. Efter testet ska myndigheterna utvärdera resultaten, innan man fattar beslut om installationer på fler orter.
Enligt Saab är intresset stort för tekniken från många länder, framför allt i Europa, Asien och Stillahavsområdet. Den gemensamma nämnaren är att de liksom Sverige har många små och medelstora flygplatser. Trots att trafiken är gles måste flygledare finnas på plats. Då blir det betydligt billigare att låta en central flygledning sköta jobbet. En tröskel för Saab är att tekniken måste certifieras i varje enskilt land.
Att tömma flygledartornen på personal kanske låter riskabelt. Men enligt Saab och LFV kan det bidra till att säkerheten ökar. Orsaken är att ett antal nya funktioner har införts. Här är tre exempel:
* Förändringar i bilden registreras för att lättare upptäcka faror som kvarlämnade verktyg på landningsbanan.
* Överlagrade konturer gör att landningsbanor syns bättre vid dålig sikt.
* Flygplan och markfordon blir lättare att hålla reda på när de förses med unika etiketter som visas ovanpå videobilderna.
Niclas Gustavsson, affärsutvecklare på LFV, tycker att testerna i Ängelholm visar att konceptet fungerar. Om två år ska tekniken börja introduceras stegvis på flygplatserna i Sundsvall och Örnsköldsvik.
- Det är ett jättekliv för oss. Vi bedömer att det här kan vara intressant för cirka 25 flygplatser i landet.