Fordon
Ingenjörer hävdar att Tesla snålat på säkerheten – men Elon Musk slår tillbaka
Tesla uppges ha ratat sensorer som skulle säkerställa att föraren håller ögonen på vägen och handen på ratten när autopiloten är påslagen. Men Elon Musk slår tillbaka mot kritiken.
I fredags inträffade en ny olycka med en delvis självkörande Tesla Model S i den amerikanska delstaten Utah. Bilen ska ha missat ett rödljus och sedan kolliderat med en mekanikbil från brandkåren.
Föraren själv uppger för den lokala polisen att hon slagit på autopiloten på bilen, och att hon "tittat på telefonen" när olyckan inträffade, skriver The Guardian.
Även om den berättelsen verkar lägga skulden i förarens knä rasar en debatt kring hur ansvarsfull Teslas autopilot egentligen är. En förare kan köra långa sträckor utan att mer än nudda ratten.
Nu kommer nya uppgifter inifrån Tesla om att biltillverkaren ska ha slopat sensorer som möjligen hade kunnat stoppa olyckor som den i Utah.
Ingenjörer som jobbat med utvecklingen av Teslas autopilot ska vid flera tillfällen ha förslagit att bilarna skulle utrustas med ögonavläsning som kan avgöra om föraren tittar på vägen, och sensorer i ratten som kan avgöra var föraren håller händerna. Det uppger anonyma källor inom bolaget för Wall Street Journal.
"Det blev en kostnadsfråga, och Elon var säker på att det inte skulle behövas", säger en person till tidningen.
Kort efter att artikeln publicerades slog Elon Musk själv tillbaka mot anklagelserna. Han bekräftade visserligen att ögonavläsning slopats, men inte av kostnadsskäl utan för att metoden ansågs för ineffektiv. Samtidigt lyfte han att Teslas bilar statistiskt sett är mycket säkrare än genomsnittet.
Han konstaterar också att det som är "fantastiskt" med olyckan i Utah är att föraren kraschade in i en annan bil i 90 kilometer i timmen och bara bröt sin ena ankel.
Samtidigt slår han återigen tillbaka mot kritiken mot att släppa ett system som Teslas autopilot innan det är helt fläckfritt.
"Jag är säker på att den [autopiloten] behöver bli bättre, och vi jobbar varje dag på att förbättra den, men perfektion får inte stå ivägen för något bra. Ett system som räddar liv och minskar skador bör släppas", skriver Elon Musk.