Fordon
Ingenjör får skulden för GMs dödsolyckor
En enskild ingenjör pekas ut som ansvarig för att tändningslåset slagit av och orsakat 13 dödsfall i bilar från GM.
I den utdragna utredningen om varför tändningslåset slagit av i ett stort antal GM-bilar av modellerna Chevrolet Cobalt och Saturn pekar nu åklagaren ut en enskild ingenjör som ytterst ansvarig för händelserna.
Ingenjören tillhör en av de 15 personer som redan fått sparken från GM. Åklagaren Anton Valukas nämner den utpekade ingenjören 207 gånger i den 325-sidiga rapporten om GMs skuld till olyckorna.
Enligt åklagaren råder det ingen tveksamhet om att den konstruktör som godkände låset visste att det inte motsvarade de specifikationer som GM hade satt för sådana.
När låset började tillverkas hos underleverantören Delphi i Maxico 2002 förstod den utpekade ingenjören inte att det var behäftat med sådana brister att det kunde utgöra en säkerhetsrisk, har han uppgivit för åklagarens utredare.
Ingenjören godkände emellertid en konstruktionsändring föreslagen av Delphi 2006, men de ingående komponenterna fick samma serienummer som de tidigare. Inför kolleger hävdade ingenjören att inga ändringar gjorts.
Det har därför varit svårt även internt inom GM att få kläm på vad som orsakat olyckorna. En för svag fjäder i tändningslåset har slagit av strömmen varvid funktioner som servostyrning och krockkuddar har upphört att fungera.
Ingenjören säger i de senaste förhören med åklagaren att han inte minns något om konstruktionsändringen eller att förändringen inte dokumenterades inom företaget.
Hela affären med de felaktiga tändningslåsen kan komma att kosta GM miljarder. 2,6 miljoner fordon har återkallats. Företagets vd Mary Barra, som tillträdde tjänsten på nyåret, har nu satt igång interna kampanjer för att minska byråkratin och öka öppenheten inom koncernen.