Fordon

”Ingen risk med ruttna träsliprar”

”De här spåren som SVT visat är spår som används för att flytta tomma tåg till och från depån” hävdar Anna Lundman, chef för Trafikverkets underhållsverksamhet. Foto: TT

Trafikverket avvisar påståendet att träsliprarna under landets mest trafikerade järnvägssträcka i norra Stockholm ruttnar bort. Det handlar om stickspår till depåerna, enligt Trafikverket.

Publicerad

SVT Nyheter avslöjade i söndags att vissa träsliprar som håller upp rälsen vid Karlbergs station i norra Stockholm ruttnar. Företrädare för facket Seko larmade om lagbrott och att Trafikverket struntar i gällande föreskrifter.

Men enligt Anna Lundman, chef för Trafikverkets underhållsverksamhet, är det inte riktigt så farligt som det låter.

– Vi prioriterar de spår där vi har vår huvudtrafik. De här spåren som SVT visat är spår som används för att flytta tomma tåg till och från depån, säger hon till TT.

– Vi lever med tuffa prioriteringar, men vi har ett systematiskt arbetssätt där vi besiktar och byter ut delar innan de blir en säkerhetsrisk. Sen ska man komma ihåg att statusen kan variera väldigt mycket beroende på vilka spår man tittar på. Spår som inte används särskilt mycket eller där man kör med lägre hastighet kan man ha en annan standard på, säger Anna Lundman.

Någon risk för ruttnande träsliprar på persontrafikspåren finns inte, hävdar hon.

– Det är säkert att åka tåg, säger Lundman.

Senaste nytt:

Gilla Ny Teknik på Facebook