Fordon
Ingen fjärrstyrning av svenska elbilen
Så här ser framtidens elbil ut, om Team Uniti från Lund får bestämma. Uniti väger 400 kilo, har en räckvidd på 150 kilometer och en toppfart på 90 kilometer i timmen. Under skalet sitter en AC-motor på 15 kilowatt och ett natriumjonbatteri på 11 kilowattimmar. Foto: Team Uniti
Svenska elbilen Uniti siktar på att få högsta betyg i säkerhet och kommer troligen att tillverkas i Europa.
I förra veckan skrev Ny Teknik om den svenska elbilen Uniti. Den är radikal på flera sätt, inte minst för att den saknar ratt och fotpedaler. En annan uppseendeväckande detalj var när Uniti-grundaren Lewis Horne berättade att det skulle vara möjligt att fjärrstyra bilen via en smartphone-app.
Transportstyrelsen är solklara på den punkten: det är inte tillåtet.
Och i ett uppföljande mejl till Ny Teknik förtydligar Lewis Horne att den tekniken inte är aktuell i nuläget.
– Det är ett exempel på en möjlighet med vår bil. Det finns praktiska användningsområden för en sådan funktion, men är inget vi tänker erbjuda som standard. Jag är rätt säker på att det inte är lagligt på några publika vägar och det är inget vi har för avsikt att göra heller.
Läs mer:
Uniti är också förberedd för en eventuell framtid med självkörande fordon, men även där sätter dagens lag- och regelverk än så länge käppar i bilhjulen.
Lewis Horne uppger vidare att Uniti hittat en partner för ”storskalig distribution, service och kundfinansiering i EU”. Denna partner – Horne vill inte säga vilken – kan dessutom erbjuda ”4g i bilen”.
Tillverkningen av Uniti kommer troligtvis ske någonstans i Europa.
– Massproduktion i Asien har varit ett alternativ. Men även om vi fortfarande är öppna för den möjligheten tror jag vi kan bygga ett mycket bättre fordon här i Europa och det passar dessutom bättre med vår distributionsmodell.
Och hur blir det med säkerheten?
– Vi siktar på fem stjärnor i NCAP. Det återstår att se om vi klarar det, men det är vår ambition. Säkerhet är av högsta prioritet för oss. Det är en svensk bil trots allt.