Fordon

Inga spår av aska i SAS-plan

SAS har inte hittat några spår av aska i motorerna på sina flygplan trots flygningar i zon 2. Det uppger flygbolagets miljöchef Lars Andersen Resare.

Publicerad

Flygbolaget SAS är ett av de bolag som har tillstånd från Transportstyrelsen att flyga i zon 2, där utspädd aska från isländska vulkanen Eyjafjallajökull kan förekomma.

Trots att bolagets plan nu flugit åtskilliga timmar i zon 2 har bolagets tekniker inte funnit spår aska inuti motorerna eller i andra flygplansinstrument, enligt Lars Andersen Resare.

—Vi har bland annat preflight inspections (undersökningar före start, red anm.) där vi kikar extra noga på turbinblad och exempelvis iPitotrör, som mäter flyghastigheten, men vi har inte hittat spår av aska när vi letat i olika instrument, säger han.

SAS har också utfört extra undersökningar med titthålskamera i motorer och följer tio procent av flottan, eller 15 plan, extra noga.

Samtidigt har  SAS ändrat sina inspektionsintervall. Sedan i fredags har flygbolagen möjlighet att undersöka planen mer sällan än efter tre timmars samlad flygtid i zon2.

Transportstyrelsen ändrade då snabbt sitt tidigare beslut  (från i torsdags) och låter i stället flygbolagen följa de olika motortillverkarnas nya underhållsrutiner för zon2-flygningar, om bolagen nu väljer det alternativet, som också verkar vara mindre kostsamt.

–Vi har valt att följa flygmotortillverkarnas rutiner och  inspektionsintervallet när det gäller motorer varierar från under tio timmar till 30-40 timmars aggregerad flygtid i zon2, säger Lars Andersen Resare.

Han berättar att zon2 oftast ligger på flyghöjder från marken och upp till sex kilometer. Medan planens marschhöjd ligger på 9,5 till 12 kilometer.

—Det betyder att det är vid start och landning som våra plan kommer att flyga i zon 2, säger Lars Andersen Resare.

Enligt honom innebär detta att förutsatt att zon 2 sträcker sig både från avgångs- och destinationsorten så skulle planen flyga 20 minuter i zon 2 både vid start och landning. Det vill säga 40 minuter samlad tid.

SAS har 149 plan i sin flotta av plan med blåfärgad stjärt.  De flesta, 65 stycken,  är av modellen Boeing 737. Näst vanligast är plan av modell MD80 och på tredje plats kommer Bombardiers CRJ900.

I dag onsdag ligger ett långsmalt askmoln över Mellansverige. Dessa flygplatser har luftrum klassade som zon2:

Örebro, Karlstad, Karlsborg, Borlänge, Torsby, Hagfors, Skavsta, Norrköping, Linköping, Västervik och Mora samt Arlanda från kl 08.00.

Alla plan som ska starta eller landa vid dessa flygplatser måste därmed ha särskilt tillstånd från Transportstyrelsen.