Fordon
Industrijätte storinvesterar i vätgaspionjären Nikola
Nikola Two. Foto: Nikola
CNH Industrial, som bland annat äger Iveco, investerar en kvarts miljard dollar i Nikola som bygger lastbilar med bränsleceller.
Nikola genomför en investeringsrunda (serie-D) på en miljard dollar (närmare 10 miljarder svenska kronor) där CNH Industries står för en fjärdedel.
Den innebär början på ett strategiskt samarbete mellan de båda företagen. Målet är att accelerera övergången till utsläppsfria tunga lastbilar i Europa och Nordamerika med hjälp av bränsleceller.
Nikola One, Two och Tre
Två av bolagen som ingår i CNH Industrial, den italienska lastbilstillverkaren Iveco och drivlinetillverkaren FPT Industrial, kommer att bistå med expertis när Nikola förbereder sina lastbilar för serietillverkning. Fordonen som berörs är Nikola One och Two som är utvecklade för den nordamerikanska marknaden samt Nikola Tre som är avsedd för Europa.
Nikola kommer i sin tur bistå med kunskap om bland annat bränsleceller, elektrifierade drivaxlar, vätgaslagring ombord på fordonet samt trådlösa uppdateringar, så kallade OTA-uppdateringar.
Iveco och FPT Industrial har hittills främst fokuserat på flytande naturgas som alternativt bränsle. Företagen beskriver nu vätgasen som nästa naturliga steg i den utvecklingen.
Milton: "Tiden är nu inne"
– Tiden är nu inne för att äntligen ge marknaden för tunga lastbilar ett utsläppsfritt alternativ. När andra tillverkare menar att sådana lösningar inte kan finnas på plats inom den tid lagstiftarna har slagit fast visar nu Nikola, FPT Industrial och Iveco att de inte alls är orimliga, säger Trevor Milton, vd för Nikola, i ett uttalande.
Svenska bränslecellstillverkaren Powercell hoppades tidigare på att få bli Nikolas leverantör. Men i våras meddelade Nikola att de i stället ska utveckla sina egna bränsleceller. Powercell slöt bara några veckor senare ett utvecklings- produktions och försäljningsavtal med Bosch, värt en halv miljard plus royaltyintäkter.