Fordon

Induktionsladdar utan krav på precision

Laddar från spole i marken. Foto: Uni Stuttgart

Induktiv laddning av elbilar där kravet på precisionsparkering över spolen inte är så stort utvecklas i Stuttgart.

Publicerad

Det är vid institutet för elektrisk energiomvandling vid universitetet i Stuttgart som professorerna Nejila Parspour och Hans-Christian Reuss tar fram ett system för att ladda elbilar induktivt.

Vid laboratorieförsök har man uppnått verkningsgraden 90 procent. Det är heller inte så noga att primärspolen i marken och sekundärspolen i bilens golv matchar varandra, en avvikelse från varandra på upp till 25 cm kan tolereras.

I december ska en prototyp med effekten 3 kW testas i verkligheten. Med den anläggningen ett batteri på 12 kWh, alltså för en mindre elbil, kunna laddas fullt på 4 timmar.

I utvecklingsprojektet ingår också att studera hur trådlös överföring kan göras i båda riktningarna, så att elbilens energi går att ta tillbaka i ett framtida smart elnät där elbilarna kan fungera som buffertar vid kraftiga svängningar i elförbrukningen.