Fordon
"I praktiken är Saab redan beroende av Antonov"
Norbert Andersson, bilreporter. Foto: Jörgen Appelgren
Norbert Andersson tf chefredaktör för Ny Teknik och motorjournalist har följt turbulensen i Saab under flera år. Här kommenterar han företagets relation till den ryske bankiren Vladimir Antonov.
Riksgälden har tidigare tittar på Vladimir Antonovs förflutna och hittills har de inte sett något otalt kring honom. Hur stor möjlighet är att Riksgälden går med på att han blir en stor viktig ägare i bolaget?
- Om Riksgälden ska stoppa Antonov måste man också ha mycket goda skäl eller grava misstankar. Annars är det bara positivt att någon med finansiella muskler går in som huvudägare. Saab har uppenbarligen problem med kassaflödet eftersom man inte betalar sina räkningar.
Om Vladimir Antonov blir stor ägare. Vad får det för konsekvenser för Saab Automobile?
- I första läget slipper Saab besök av kronofogden. Beroende på hur mycket Antonov vill ställa upp med kan Saab få större resurser för utveckling av nya bilar. Antonov har också antytt att han skulle kunna lösa Saab från en del av de dyra lånen från EIB. Ytterligare en fördel med en stark finansiär är de signaler det sänder till både underleverantörer och marknaden.
Är det här en bakslug plan för att få Vladimir Antonov till ägare av Saab?
- Antonov har från första stund förklarat att han vill gå in som delägare i Saab. Han har också haft total insyn i Spyker under resans gång och finansierade i praktiken Spykers köp av Saab. Han måste från första stund ha haft en uppfattning om hur han skulle gå vidare.
Är Antonov en seriös investerare eller har han en dold agenda?
- Omöjligt att veta eftersom Antonov inte har någon större erfarenhet av bilindustri. Det finns misstankar om att han vill plocka ut pengar från Saab, men det är svårt att se hur det ska gå till eftersom alla företagets tillgångar är satta i pant. En annan möjlighet är att Antonov plockar teknik från Saab och flyttar tillverkning till Ryssland. Men då måste han först lösa Saabs lån i EIB och bekosta företagets framtid med egna resurser. En tredje möjlighet är att Antonov faktiskt är en helt seriös affärsman som verkligen tror att han kan få Saab på fötter.
Finns det en risk att GM ställer sig emot att han blir delägare? De har släppt Saab nu?
- General Motors har tidigare vägrat göra affärer med Antonov. I flera år till har GM en hållhake på Saab i form av långtgående avtal kring teknikrättigheter och leveranser av komponenter. Dessutom äger GM preferensaktier för mer än två miljarder kronor. Vilka förbehåll som eventuellt finns i den konstruktionen har inte kommit fram, men troligen har GM någon typ av vetorätt när det gäller ägarstrukturen hos Saab-Spyker.
Vad händer med Saab om GM vägrar och de har befogenhet att vägra att låta Vladimir Antonov?
- Antingen accepterar GM att Antonov kliver in eller så fortsätter Saab sin skakiga resa på egen hand. I praktiken är Saab redan beroende av Antonov, och har så varit allt sedan Victor Muller och Spyker köpte företaget. Victor Muller hade inte kunnat driva Spyker – och därmed Saab - vidare en endaste sekund till utan Antonovs pengar. Än mindre hade han kunnat lägga ett bud på Saab. Troligen accepterar GM att Antonov kliver in. Om Saab skulle gå i konkurs är det GM som kommer att göra den största ekonomiska förlusten.
Varför har Saab fått akuta ekonomiska problem?
- Förra årets försäljning var en katastrof. När man nu har ökat produktionen i Trollhättan släpar intäkterna från försäljningen efter. Uppenbarligen har Saab därmed fått akuta problem med kassaflödet.