Fordon

Hyundai visar vätgaslastbil inspirerad av 1930-talet

HDC-6 Neptune. Foto: Hyundai
HDC-6 Neptune med trailern Nitro Termotech. Foto: Hyundai
Tåget Mercury, bild från 1936. Det gick mellan Cleveland och Detroit, och var formgivet av Richard Dreyfuss. Foto: Underwood Archives/REX
HDC-6 Neptune med trailern Nitro Termotech. Foto: Hyundai
Skiss av förarhytten på HDC-6 Neptune. Foto: Hyundai

En första glimt av Hyundais kommande vätgaslastbil. HDC-6 Neptune är koreansk tillverkarens tanke om hur utsläppsfri tung trafik kan se ut. Och trots framtidsteknik är det klassisk design som har inspirerat.

Publicerad

Att vi måste få ner utsläppen i transportsektorn är alla överens om. Och även om Tesla fått en hel del uppmärksamhet för sin elektriska långtradardragare verkar många tillverkare se bränslecellsteknik som framtiden.

En av dessa är Hyundai som nu har avtäckt konceptet HDC-6 Neptune. 

Den koreanska tillverkaren står i startgroparna för att lansera en serieproduktionsmodell och har redan en diger kundlista. Tidigare i år meddelade företaget att de fram till 2025 ska leverera 1 600 bränslecellslastbilar till Schweiz.

– Det schweiziska projektet är ett första steg mot att ta sig an den större europeiska marknaden. Efter att ha skalat upp för att möta efterfrågan i Europa planerar Hyundai att lansera kommersiella bränslecellsfordon i andra regioner världen över, sade Cheol Lee, ansvarig för kommersiella fordon på Hyundai Motor, då affären presenterades i april.

Dessa bilar är förvisso redan på väg i produktion, men nu får vi en fingervisning om hur Hyundai tänker sig att deras vätgaslastbilar framöver kan komma att se ut.

Designtemat är hämtat från 1930-talets art deco, och då framförallt från de strömlinjeformade tåg som Henry Dreyfuss utvecklade för New York. Precis som då handlar formspråket om att ge ett vardagligt och anonymt nyttofordon en egen stil och uttryck.

Bakom formgivningen står Luc Donckerwolke, en man som tidigare har kritat både Lamborghinis och Bentlys lastbilar, och han menar att friheten det innebär att slippa en förbränningsmotor kan göra underverk för formerna.

Men konceptet handlar inte bara om själva dragbilen, även trailern är en viktig del. HT Nitro Thermotech kallas denna och är en kyltrailer.

Förutom att den kan hålla varor kalla så gör bränslecellerna att fordonet är snudd på ljudlös – en stor fördel för eventuella leveranser nattetid.

När det gäller HDC-6 Neptune har Hyundai inte gett några specifikationer, utan nöjer sig med att säga att det är en konceptstudie.