Fordon
Hyundai plöjer ned mer än 60 miljarder i bränsleceller
Elon Musk kallar det för häpnadsväckande korkat – men Hyundai fortsätter att satsa på vätgasfordon. Fram till år 2030 kommer man investera 60,3 miljarder kronor i bränsleceller, med en halv miljon tillverkade fordon om året.
I den stora omställningen från fossila bränslen har allt fokus hamnat på rena elbilar. I dag hotas till och med plug-in hybriderna av att ställas i skamvrån, med debattörer som kräver att de inte längre ska få använda offentliga laddstolpar. Vätgasbilar är i grund och botten elfordon, med skillnaden att det är bränsleceller som omvandlar drivmedlet till elektricitet. De enda utsläppen ur avgasröret är vatten. Och med en räckvidd som konventionella bilar och möjligheten att tanka lika snabbt sågs de en gång som ett bra komplement till elbilar – som erbjöd en kortare räckvidd och långa laddtider.
För inte så länge sedan var visionen att en laddinfrastruktur och ett nätverk av vätgasstationer skulle växa fram parallellt på respektive marknad, men så har det inte blivit. I början av 2018 hade hela USA bara 39 tankställen för vätgas som var tillgängliga för allmänheten. I Europa är Tyskland ledande med 24 tillgängliga stationer. Men bäst i världen är Japan med 91 sina tankställen för vätgas.
Det var dock i Sydkorea som Hyundai redan 2001 levererade den första serietillverkade bränslecellsbilen för vätgas. Och nu visar världens femte största motorkoncern att man verkligen tror på bränsleceller som en del av framtidens mobilitet. Tillsammans med sina leverantörer kommer Hyundai investera 60,3 miljarder kronor på bränsleceller fram till år 2030.
I veckan invigdes bygget av bolagets andra bränslecellsfabrik i Chungju i Sydkorea. Hyundai Group, där Kia ingår, meddelade att man kommer gå från dagens 3 000 byggda system per år till 700 000 enheter. 500 000 av dem ska användas i personbilar och yrkesfordon. Resterande bränsleceller kommer gå till annan industrin och exempelvis hamna i drönare.
Under de kommande tolv åren förväntas satsningen skapa 51 000 nya jobb. Den sydkoreanska staten är med och ger draghjälp, med ett löfte om att köpa in 4 000 bränslecellsfordon under nästa år. Man har också siktet inställt på att etablera 310 vätgasmackar i landet till år 2022. I september meddelade Hyundai att man kommer leverera 1 000 tunga vätgaslastbilar till Schweiz med start nästa år och fram till 2023.
– Vi är övertygade om att vätgas kommer vara en del av transportsektorn, och bli en ledande global ekonomisk framgång, säger Euisun Chung, vice ordförande i Hyundaistyrelsen till Automotive News Europe.
Tidigare har Teslagrundaren Elon Musk kommenterat Hyundais fortsatta satsningar på vätgasfordon som häpnadsväckande korkat. Det verkar dock finnas fler som vill tro på koreanernas framtidsvision. I juni meddelade Hyundai att man kommer inleda ett samarbete kring fordonstypen med Audi, som ansvarar för utvecklingen av bränslecellsteknik inom Volkswagen Group.