Fordon

Hyundai lanserar solcellstak till hybrider

Hyundais hybridbil Sonata kan fås med solceller på taket. Fast inte i Sverige. Foto: Hyundai

Ett tillval som kan ge några extra utsläppsfria kilometer om dagen. Nu har Hyundai lanserat det första solcellstaket till hybrider. ”Tekniken låter våra kunder aktivt tackla utsläppsproblemet”, säger Heui Won Yang, hos tillverkaren.

Publicerad

Drömmen om en bil som drivs av solen har närts av många. Även om flera biltillverkare testar olika solcellslösningar är vi än så länge rätt långt ifrån det målet. Men nu utökas skaran av märken som erbjuder solcellstak med en: Hyundai.

I slutet av sommaren lanserade den koreanska tillverkaren nya Sonata Hybrid med solcellstak. Själva systemet består av kiselpaneler satta på taket. Dessa ska kunna ladda 30–60 procent av batteriet per dag. Med sex timmars solexponering om dagen är förväntningen att taket ska leverera en totalsträcka på 1 300 km om året. Lite rask huvudräkning avslöjar att det blir drygt 3,5 km om dagen. 

– Soltaksteknik är ett bra exempel på hur Hyundai Motor rör sig mot att bli en renare mobilitetsleverantör. Vi arbetar med att utöka tillämpningen av tekniken bortom eko-fordon, säger Heui Won Yang, ansvarig för karossteknik vid Hyundai Motor Group.

Kommer inte till Europa

Även om man kan tycka att alla sätt att få mer förnybar energi i bilar är bra går det inte att säga annat än att 3,5 kilometer om dagen är lite. Uppstickaren Sonos elbil ska få 34 km räckvidd via solceller. Toyota visade innan sommaren upp sina senaste solceller och på demobilen ska solen ge 56 kilometer räckvidd på soliga dagar

Holländska Lightyear har gått steget längre. Deras modell ska få 12 kilometer räckvidd per soltimme.

I rättvisans namn ska dock nämnas att ingen av dessa ovan har kommersialiserats än – vilket Hyundais modell har. Vidare säger tillverkaren att tekniken kommer att spridas till fler modeller.

Även om du känner dig sugen är beskedet från Hyundai tyvärr att bilen inte kommer till Europa, punkt.