I december presenterade Hyundai Motor Group sin nya dedikerade elbilsplattform E-GMP. En arkitektur som enligt den koreanska biljätten placerar dem i främsta rummet när det kommer till att utveckla elbilar för massmarkdnen.
Förstärker satsningen
Till skillnad från Volkswagen, som även de riktar in sig på massproduktion av elbilar, har Hyundai ytterligare ett ben att stå på i elektrifieringens tidsålder – nämligen bränsleceller. Nu har tillverkaren ytterligare betonat hur viktig denna satsning är genom att bryta ut tekniken och lansera det som ett eget fristående märke i Hyundaigruppen, kallat ”HTWO”.
Foto: Hyundai
”Med HTWO så tar vi ett kliv fram i vår strävan att utveckla nästa generations bränslecellssytem. Teknik som kan appliceras i olika former av mobilitet så som UAM (urban air mobility), bilar, farkoster och tåg”, skriver Hyundai i ett pressmeddelande.
Utlovar bättre prestanda
Hyundai var tidigt ute med vätgasdrivna bränslecellsbilar, och redan 2013 lanserades Ix13. I dagsläget säljs modellen Nexo och när det kommer till tung trafik erbjuds både lastbilar och bussar. Och tillverkaren är tydlig med att vi kommer att få se mer.
”Nästa generation bränsleceller kommer inte bara vara tillgänglig för många olika mobiltetsprodukter och tjänster, den kommer att leverera bättre prestanda och hållbarhet till ett lägre pris med lättare arkitektur och förbättrad energidensitet. Med nästa generation bränslecellssystem siktar gruppen på att erbjuda en mycket bred modellpalett med vätgasdrivna fordon”.