Fordon
Hybridkampen hårdnar i Frankfurt
Volvo och Vattenfall arbetar för fullt med att ta fram en exklusiv laddhybrid. Men konkurrensen är hård. På bilmässan i Frankfurt visar BMW upp sin laddhybrid BMW Vision.
Rykten säger att också VW, Audi och den kinesiska biltillverkaren BYD kommer att presentera liknande konceptbilar (demonstrationsbilar).
Därmed ser bilmässan i Frankfurt 17-27 september ut att bli laddhybridernas genombrott.
Som Ny Teknik tidigare berättat jobbar Volvo på en hybridversion av den mellanstora stadsjeepen XC60.
Första budet var en dieselhybrid senast 2012 och laddhybrid efter 2012. När Volvo och Vattenfall presenterade sitt samarbete kring en laddhybrid i våras meddelade Volvo att man nu går direkt på en laddhybrid 2012.
Att döma av förhandsrapporterna från mässan i Frankfurt kommer Volvo och Vattenfall att möta tuff konkurrens på marknaden.
BMWs laddhybrid Visioninnehåller en bantad dieselmotor (3-cylindrig, 1,5 liter) med direktinsprutning via ett gemensamt bränslerör (common rail) och turbo.
Kombinerat med två elmotorer (en vid bakaxeln, en vid framaxeln) kan drivpaketet ge ett maximum på 356 hk och 800 Nm - en kort stund. Ändå redovisar BMW en genomsnittlig bränsleförbrukning på bara 3,76 l/100 km och ett CO2-utsläpp på endast 99 g/km.
Krympta dieselmotorer med tvåstegsturbo, kombinerat med allt kraftfullare elmotorer och nya, smarta drivlinor - som till exempel kan ge fyrhjulsdrift vid behov - kommer att dyka upp hos många andra biltillverkare inom en snar framtid.
Både Volvo och Saab har redan laborerat med delar av tekniken. Saab 9-3 finns med en fyrcylindrig tvåstegturbo och en avancerad fyrhjulsdrift, kallad XWD. Volvo erbjuder en version av XC60 med rak femcylindrig dieselmotor och tvåstegsturbo.
Men just nu är det BMW som leder utvecklingen. Med den senaste generationens direktinsprutning, variabelt insug och turboaggregat har biltillverkaren åstadkommit något som man själva kallar ”en milstolpe inom dieselutvecklingen”.
Se alla 83 bilderna på Vision på BMW:s pressajt.
Några ordförklaringar
0-100 km/t: 4,8 sek.
Toppfart: 250 km/t.
Dieselförbrukning: 3,76 liter/100 km
CO2-utsläpp: 99 g/km.
Tvåstegsturbo: en liten turbin för att ge kraft på låga varv medan en större dito ger kraft vid högre varvtal. Tvåstegsturbon gör nytta eftersom bilen svarar direkt på gaspådrag, vid låga som höga varv – en märkbar skillnad mot vanliga turbodieseln
"Common rail”: ett gemensamt bränslerör ("a common rail") som betjänar samtliga cylindrar och som matas från dieselpumpen som är av högtryckstyp. Högre tryck ger bättre fördelning av bränslet och därmed bättre förbränning och mindre föroreningar.
XWD: Systemet har en elektronisk kontrollenhet som hela tiden känner av bilens hastighet och hur hjulen rullar på vägen.
Om bilen exempelvis går ut ur en kurva och samtidigt accelererar kraftigt, kan elektroniken ögonblickligen överföra upp till 80 procent av vridmomentet till bakhjulen för att hålla bilen balanserad. På landsväg, under lugn körning, överförs normalt bara mellan fem och tio procent av vridmomentet till bakaxeln.
På så sätt får föraren en fyrhjulsdrift som kan ta i exakt så mycket som behövs vid exakt rätt tillfälle, men som ”vilar” och sparar bränsle när körningen är lugn.