Fordon
Hybridflygplanet ska ta upp till nio personer
Efter en lyckad provflygning kan det franska bolaget börja leverera sitt hybridflygplan redan nästa år. Tre elmotorer och en förbränningsmotor ger 480 kW, och den största versionen har rum för nio personer.
Ett antal batteridrivna flygplan har dykt upp, som exempelvis tjeckiska Pure Flight. Men passagerarkapaciteten är begränsad. Även om genombrott inom batteriteknik ger löften om att skynda på utvecklingen så lär batteridrivna masstransporter med flyg dröja.
Ett sätt att faktiskt sänka koldioxidutsläppen i väntan på teknikgenombrottet är med hybridlösningar, där förbränningsmotorer kombineras med eldrift. Tekniken finns och fungerar. Ett exempel kommer från det franska bolaget Voltaero som nu har provflugit sin ”testbädd” Cassio 1. Det rapporterar New Atlas.
Designen med en skjutande propeller och dubbel stjärtbom är inte helt olik stridsflygplanet Saab 21, som togs i bruk av svenska flygvapnet 1945. Hos Cassio 1 har vingen dock en hög placering i flygkroppen, som på ett vanligt sportflygplan. Dimensionerna är dessutom uppskalade. Stjärtbommarna går genom vingen och håller vardera en elmotor på 60 kW som driver varsin propeller.
Under flygningen i Frankrike konstaterade testpiloten att vingmotorerna var helt fria från vibrationer och extremt tysta. På versionen drevs den skjutande propellern av en förbränningsmotor på 170 kW. Men i den kommande produktionsversionen ska den bytas ut mot en hybridlösning där förbränningsmotorn på 300 kW kombineras med en tredje elmotor på 60 kW.
Tillsammans med de två elmotorerna för vingpropellrarna får Voltaeros flygplan då totalt 480 kW till sitt förfogande. Den nya uppsättningen med tre elmotorer är redan byggd och genomgår nu markbaserade tester. Bolaget tror att den förenade styrkan av 643 hästkrafter kommer att ge en topphastighet på 370 km/h, med en flygtid på minst 3,5 timmar.
En stor skillnad mot Saabs gamla stridsflygplan är storleken. Voltaero tänker tillverka versioner av Cassio för fyra, sex eller nio passagerare, avsedda för privat bruk såväl som för taxi- och charterbolag. De första leveranserna kan ske redan nästa år, alternativt 2021.