Fordon

Hybrider tänder på tre cylindrar

Michael Fleiss

Den nya trecylindriga motorn får en nyckelroll när Volvo hybridiserar. Utmaningen har varit att hålla de fasta måtten i de nya plattformarna.

Publicerad

Rent tekniskt bestämde Volvo att förbereda sina nya plattformar för el redan när man började skissa på dem för mer än fem år sedan.

Den breda satsningen på elhybrider ska göras med den trecylindriga 1,5-litersmotor som presenterades för snart ett år sedan.

Hybridkonfigurationen trecylindrig bensinmoter - pluginhybrid - med framhjulsdrift kommer på alla nya Volvomodeller i SPA- och CMA-arkitekturen. Utom premiummodellerna, nu XC90 och S90, som får en fyrcylindrig bensinmotor fram och en elmotor på bakaxeln.

Ingenjörerna har byggt ihop den trecylindriga motorn med en kombinerad startmotor/generator/elmotor på den fjärde cylinderns plats. På det sättet har de klämt in hela hybridpaketet i motorrummet.

Det är märkvärdigare än det låter, för motorrummet är ett av de heliga måtten i SPA- och CMA-plattformarna. Det ska vara samma i alla modeller och mellan sidobalkarna får det precis plats en fyrcylindrig motor.

Den trecylindriga ser också ut som en fyrcylindrig där man har kapat en cylinder.

Men så enkelt var det inte, berättar Michael Fleiss, chef för Volvos motorutveckling:

-Måtten är samma som en kapad fyrcylindrig, och vi har utgått från samma slagvolym och förbränningsrum. Men runt det har vi skapat en styvare och robustare struktur för att dämpa vibrationer och ljud. Vi vill ta hand om de problemen i själva motorn, inte med yttre dämpning.