FORDON

Hoverboard-uppfinnaren vill bygga en elbil – på två hjul

Kupén ska ha plats för fem passagerare.

Han tog patent på hoverboard-tekniken. Nu vill uppfinnaren bygga en snabb elbil som balanserar på två stora hjul.

Shane Chen har hunnit samla på sig 76 patent. Han står bland annat bakom "Solowheel", en självbalanserande enhjuling vars teknik han sökte patent på 2010. 

Men uppfinnaren är mest känd för sin självbalanserande tvåhjuling kallad Hovertrax, där han fick ett patent för tekniken 2014. 

I Sverige benämns fordonstypen generiskt som hoverboard. De fick sitt genombrott i mitten av 2010-talet – som en leksak som gav upplevelsen av en segway men i en enklare och mer kompakt design. 

En hoverboard saknar dessutom handtag. Elmotorerna styrs med fötterna, och i vardera hjul sitter även en gyroskopisk sensor samt en accelerometer. 

Tanken är att karossen ska kunna glida framåt och bakåt, för att balansera fordonet.

Nu vill Shane Chen använda principen bakom Hovertrax i en elbil. Uppfinnaren tänker sig att en strömlinjeformad kupé med plats för fem personer ska balansera på två stora hjul. Karossen ska röra sig framåt och bakåt över den imaginära hjulaxeln för att balansera fordonet, exempelvis vid inbromsning. Det skriver New Atlas

Fordonet, döpt till Shane, ska klara höga hastigheter – och som hos en Hovertrax sköts styrningen genom variationer mellan hjulens hastighet. Planen är att ha energiåtervinning inbyggd i stötdämparna, som sedan matar elbilens batteri. 

Stötdämparna ska omvandla rörelseenergin till el.

Nu söker uppfinnaren industripartner för att genomföra projektet. Han anser att tekniken är mogen och framhåller bland annat hur energieffektiv designen är tack vare det låga rullmotståndet.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.