Fordon

Honda överger Formel 1 – för att satsa på bränsleceller

Red Bull Racings F1-bil säsongen 2020. Foto: Alberto G Rovi
En Honda Clarity, som är en bränslecellsbil. Foto: Honda

Ser vi början på slutet för prestigesporten nr 1? I ett överraskande drag har Honda valt att överge Formel 1 för att istället satsa på bränsleceller och batteriteknik.

Publicerad

Att som bilmärke delta i motorsport har historiskt sett varit väldigt viktigt. Dels för att många tillverkare har sett möjligheten att utveckla nya lösningar som sedan kan komma de vanliga bilarna till godo. Men även för att imagen det skapar är viktig. Och forskning har påvisat att det faktiskt finns underlag för det i USA kända uttrycket "Win on sunday, sell on monday".

Men det är dyrt att satsa på motorsport och konkurrensen är mördande. Högst upp i hierarkin när det kommer till både image och kostnad är Formel 1 – men frågan är hur länge det kommer vara så.

Detta då Honda, som är motorleverantör till några stall i serien, nu meddelar att de kommer att avsluta sitt engagemang.

”The power of dreams” är den japanska tillverkarens slogan, och tydligt är att man inte drömmer om F1 längre.

Honda störst på förbränningsmotorer

Honda, som är världens största tillverkare av förbränningsmotorer, anger att de har beslutat att sikta in sig på koldioxidneutralitet till 2050 – och därför kommer miljöinitiativ att prioriteras. Så istället för att delta i race på bana, så kommer de köra fullt race när det kommer till bränslecells- och batterielektriska fordon.

Det hela innebär att man kommer fortsätta att stödja de två team som man ingått avtal med till och med säsongen 2021.

Att Honda avslutar sin Formel 1-satsning är en chock för sporten. Det innebär att det endast finns tre motortillverkare kvar… och inga utsikter om att någon ny är på gång.

Vissa kan kanske argumentera för att Honda har varit lite ombytliga i sitt F1 engagemang då de under 2000-talet både varit med, sålt sitt team, gjort comeback som motorleverantör och nu drar igen.

Men till skillnad från tidigare är skälet mycket mer solitt. De ser inte sporten som hållbar att satsa på om man samtidigt ska försöka utveckla sin produktpalett mot nollutsläpp.

F1 mer marginaliserad?

Så var lämnar det här F1-cirkusen? Det kan vara så att den blir mer marginaliserad, och i takt med att tillverkarna riktar intresset mot annat så kan hela serien vara i fara. För även om det finns utfästelser om att bli mer gröna – är det ett problem för serien att den är förknippad med fossildrift.

Jämför det med den elektriska motsvarigheten Formel E som sett ett stadigt ökande intresse från tillverkarna och numera har nio tillverkarmärken som deltar – och elva olika drivlineleverantörer.