Fordon

Honda nobbar Takata efter airbagbluff

Takatas företagsledning med vd Shigehisa Takada i mitten håller presskonferens om de felaktiga krockkuddarna. Foto: AP / TT
Airbag från Takata. Foto: Takata

Honda säger upp samarbetet med airbagtillverkaren Takata sedan det avslöjats att det företaget bluffat med data om varför krockkuddarna exploderat.

Publicerad

Takata har tvingats lämna in uppgifter till bland andra det amerikanska transportdepartementet som förklarar varför krockkuddar med laddningar av amoniumnitrat kunnat explodera av misstag, och därmed orsaka bilolyckor.

Sådana dokument har även lämnats till Honda, som av tradition har haft nära samarbete med Takata och varit den enskilt största kunden.

Men nu har Honda upptäckt att vissa data i dessa dokument är manipulerade. Så snart Honda hittat sådana felaktigheter har man rapporterat till amerikanska transportdepartementet.

Och den här veckan deklarerar biltillverkaren att man nu avbryter affärssamarbetet med Takata och väljer andra leverantörer av krockkuddar för sina framtida bilmodeller.

Amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA meddelade för några dagar sedan att man kommer att stämma Takata på ett bötesbelopp på 200 miljoner dollar.

Bara i USA har Takata blivit ålagt att återkalla 19 miljoner bilar av olika fabrikat som använder deras krockkuddar. Än så länge har bara en femtedel av dessa undersökts.

Airbagskandalen har redan pressat ekonomin för Takata, och Hondas beslut att nu avbryta samarbetet med företaget kan försätta Takata i en akut svår situation, skriver tidningen Mainichi.