Fordon

Honda-bossen sågar Toyotas nya motorer

Efter mer än sex års utveckling demonstrerade Toyota 2021 förbränningsmotorer som drivs med vätgas, i en tävlingsbil samt ett off road-fordon. Foto: Toyota
Efter mer än sex års utveckling demonstrerade Toyota 2021 förbränningsmotorer som drivs med vätgas, i en tävlingsbil samt ett off road-fordon. Foto: Toyota

En förbränningsmotor som drivs direkt med vätgas demonstrerades i en Toyota Corolla – följt av ett Lexus-koncept. Men Hondas vd tycker att Toyota borde lägga ner arbetet.

Publicerad

Toyota ser bränsleceller och vätgas som ett fjärde ben i elektrifieringen – och har etablerat en division kallad Toyota Fuel Cell Business Group. Men de tittar även på möjligheterna att använda vätgas som bränsle direkt i förbränningsmotorer.

Efter mer än sex års utveckling demonstrerades en sådan motor 2021, först i en Toyota Corolla som tävlade i ett 24-timmarslopp. Det var samma  trecylindriga motor på 1,3 liter som sitter i Yaris-modellen, men i tävlingsbilen drevs den med vätgas.

I december följde Toyota upp med ett offroad-koncept under lyxmärket Lexus flagg. Där låg förbränningsmotorn på en liter, och den beskrevs fungera som en vanlig bensinmotor med skillnaden att den var kopplad till en högtryckstank för vätgas.

Efter mer än sex års utveckling demonstrerade Toyota 2021 förbränningsmotorer som drivs med vätgas, i en tävlingsbil samt ett off road-fordon. Foto: Toyota

Även Honda satsar på bränsleceller och vätgas, som tillsammans med rena elbilar bland annat på USA-marknaden ska utgöra 100 procent av de sålda bilarna efter 2040.

Men bolagets vd Toshihiro Mibe sågar Toyotas satsning på förbränningsmotorer som drivs med vätgas.

Enligt Inside EV:s berättar bossen att Honda lade ner sitt eget utvecklingsarbete kring vätgas i förbränningsmotorer – efter att de kommit fram till att tekniken inte var användbar för personbilar.

”Vi har genomfört forskning inom varje tänkbart tillämpningsområde som man kan tänka sig. Men när det kommer till vätgasmotorer så ser vi en del ganska svåra tekniska utmaningar. Därför kom vi för tio år sedan fram till att detta aldrig skulle bli mainstream”, säger Toshihiro Mibe i ett uttalande.