Fordon Höjer trycket för renare dieselmotor Nemo-motorn vid universitetet i München Med insprutningstryck på 3000 bar ska dieselmotorn klara de kommande utsläppskraven enligt Euro-6-normen. Håkan Abrahamson Publicerad 8 dec 2009 kl 15.40 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Vid tekniska universitetet i München har forskare utvecklat en testmotor som ska klara de betydligt tuffare utsläppskraven för dieselmotorer som träder i kraft 2014, den s k Euro-6-normen. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ kväveoxid fordon partikelutsläpp
ELBILAR Hyundai återkallar 145 000 elbilar – förlust i drivkraft Problem med laddningskontroller kan leda till drivkraftsförlust i flera elbilsmodeller från Hyundai.
DEBATT ”Var är alla svenska startups som utvecklar försvarsteknik?” DEBATT. Det är dags för en bred efterlysning av försvarstekniska startups, skriver Christian Berggren och Solmaz Filiz Karabag, Linköpings universitet.