Fordon
Höjer trycket för renare dieselmotor
Nemo-motorn vid universitetet i München
Med insprutningstryck på 3000 bar ska dieselmotorn klara de kommande utsläppskraven enligt Euro-6-normen.
Vid tekniska universitetet i München har forskare utvecklat en testmotor som ska klara de betydligt tuffare utsläppskraven för dieselmotorer som träder i kraft 2014, den s k Euro-6-normen.
Jämfört med dagens bestämmelser skärps kraven på partikelutsläppen med 80 procent och utsläppskraven för kväveoxid med 75 procent.
Ingenjörerna bakom försöksmotorn vet att dessa utsläpp inte kan minskas oberoende av varandra.
De har därför konstruerat motorn så att avgaserna återförs till motorn under högt tryck. Det ska tillföra tillräckligt med syre för en mer fullständig förbränning. Forskarna arbetar med tryck på upp till 300 bar i förbränningsrummet.
Dessutom vill man åstadkomma en effektivare förbränning av dieseloljan som sprutas in i motorn. Det är inte ovanligt att bränslemolekylen bara förbränns på utsidan, sedan hindrar avgaserna syret från kontakt med bränslet. Genom att höja trycket i insprutningsmunstycket till 3000 bar minskar dropparnas storlek och förbränningen blir effektivare.
Med en särskild sond hoppas forskarna vid tekniska universitetet i München även kunna studera närmare hur sotpartiklarna uppstår vid förbränningen.