Fordon

Högre krav på flyget ska ge mer grönt bränsle

Foto: TT

Mer grönt i bränsletanken är budskapet i en ny utredning av flygtrafiken som presenteras i dag. Men svensk produktion av biodrivmedel väntas inte få något stöd.

Publicerad

Det mesta av utredarens slutsatser är kända sedan tidigare. Huvudförslaget är en så kallad reduktionsplikt, som i praktiken innebär högre krav på inblandning av biodrivmedel i flygbränslet. Redan om två år föreslås plikten införas och då med krav på en procent biodrivmedel. Kravet är progressivt och motsvarar år 2030 en inblandning på 30 procent.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här