Fordon

HFO1234yf fixar klimatet

Volvo C60 blir den sista modellen att rulla ur fabriken med den gamla miljöboven R134a som köldmedel. Foto: Erik Fagerwall/Volvo

De första bilarna med ett helt nytt köldmedium är på väg ut på marknaden, efter mer än tio års arbete. <br/>– Det är mycket mer miljövänligt än dagens köldmedium, säger Päivikki Wedel på Volvo Personvagnar.

Publicerad

Varje Volvo har cirka 750 gram köldmedium som ska ge ett behagligt klimat i kupén. Precis som i konkurrerande bilar rör det sig om en riktig miljöbov: köldmedlet R134a. Den klimatpåverkande effekten, GWP-värdet, är hela 1 430, vilket är 1 430 gånger mer än koldioxid. Alldeles för mycket, bestämde EU och satte gränsen vid 150.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här