Fordon

Herculesrapport presenteras i dag

Bilden till vänster visar det exakta stället där Herculesplanet gick ner den 15 mars 2012. Foto: Polismyndigheten i Norrbotten, Försvarsmakten
Nedslagsplatsen på Kebnekaisemassivets västsida. Bild: SHK
Planet slog i bergväggen cirka 170 meter från Kebnekaises sydtopp, mellan bergskammen och en lodrät brant. Bild: SHK Foto: Google Earth
Ur SHK:s rapport: ”Vrakdelar spreds i stor utsträckning även uppe på kammen. Den starka västliga vind som rådde vid olyckstillfället orsakade en kraftig uppåtvind, vilket bidrog till att en stor mängd vrakdelar också fördes ut över kanten och landade på den östra sidan av Kammen.” Bilden baserad på en satellitbild från Google Earth.

I dag klockan 10 presenterar Statens haverikommission sin slutliga rapport Herculeskraschen i fjol våras. Det sker vid en presskonferens på Arlanda flygplats.

Publicerad

Exakt klockan 14:57:29 torsdagen den 15 mars 2012 drabbade ett norskt militärt plan av typen Super Hercules samman med en fjällvägg på Kebnekaisemassivets västsida när det var på väg att flyga nedåt. Höjden var cirka 2 000 meter.

Vinden vid Kebnekaisetoppen var 60-70 knop, möjligen 80 knop, och sikten var mindre en kilometer i moln och snöbyar förekom också.

Samtliga fem norska besättningsmedlemmar ombord omkom vid kraschen. På grund av dåligt väder och svår terräng hittade planets svarta lådor först i i augusti samma år. Lådorna innehöll teknisk inspelad information om färden och ljudinspelningar från cockpit.

Enligt en hemlig preliminär rapport från Haverikommissionen, som läckte ut i augusti i år, ska bristande vägledning i kombination av felbedömningar av flygplansbesättningen vara några av orsakerna till den svåra kraschen.

Enligt Norrbottenskuriren, som tagit del av information, arbetade besättningen och flygledningen med de kunskaper de hade. Men planets instrument gick att misstolka och kritik riktas både mot Norska Luftförsvaret och mot Luftfartsverket i Sverige.

”Det är dessa svagheter och inte enskilda individers misstag som bedöms vara grundorsaken till olyckan”, skriver utredarna enligt tidningen.

Den slutliga rapporten som presenteras i dag är starkt försenad. Haveriutredaren Agne Widholm uppger för Ny Teknik i dag på morgonen att orsakerna kommer att klarna under presskonferensen i dag.