Fordon
Hennessey Venom F5 ska knäcka den magiska hastighetsgränsen
Bugatti Veyron Super Sport har rekordet som världens snabbaste produktionsmodell, men nu utmanas bilen av Hennessey Venom F5. Med sin nya modell siktar Texasföretaget på att knäcka den magiska gränsen 300 mph, som motsvarar 482,8 km/h.
Under 2000-talet har superbilarnas hastighetsrekord blivit kortvariga triumfer, för konkurrensen är knivskarp. En gång i tiden ledde McLaren F1 ligan med 355 km/h – men britternas värsting slogs av Koenigsegg CCR som toppade på dryga 387 km/h. Senare har den svenska biltillverkaren angivit 395- respektive 400 km/h som topphastighet för modellerna Agera respektive One:1.
Officiellt är det Bugatti Veyron Super Sport som innehar rekordet som världens snabbaste produktionsmodell. Bilen klockade in på drygt 431 km/h (267 mph). Sedan dess har Bugatti har flyttat fram positionerna med nya Chiron. Modellen sägs ha kapacitet för 463 kmh (288 mph) – men bilen är av säkerhetsskäl spärrad till 420 km/h (261 mph).
De ikoniska superbilarna har dock utmanats av Hennessey, en uppstickare från Texas. 2015 kom deras modell Venom GT upp i 435 km/h. Körningen klockades dock bara i en riktning, vilket bryter mot rekordtraditionen. Venom GT baserades på Lotusmodellen Exige. Många har också knorrat över att bilen endast tillverkades i tolv exemplar, samt en prototyp.
Hennessey gasar igen
Men nu tar Hennessey sats igen, och deras nya mål är att nya Venom F5 ska knäcka den magiska gränsen 300 mph, vilket motsvarar 482,8 km/h. Den här gången har företaget byggt bilen från grunden, med ett eget kolfiberchassi. Jämfört med sin föregångare har F5 en markant förbättrad aerodynamik. Exempelvis är bilens undersida helt slät. Den nya designen ger en dragkofficient på 0,33 Cd, att jämföra med 0,44Cd för Venom GT. Då bör man dock nämna att många miljöbilar har bättre siffor, exempelvis Tesla Model S och Hyudnai Ioniq.
Drivkällan är en mittmonterad aluminium-V8 på 7,4 litar med dubbelturbo. Den levererar 1 622 hästkrafter till bakhjulen, och kan fås med en sjuväxlad manuell växellåda för den som inte gillar rattpaddlar. I ”Vmax mode” optimeras bilens luftmotstånd. Bakvingen sänks och luckor stänger intag i fronten. Då gör F5 0-300 km/h på under tio sekunder. 24 bilar kommer byggas, och prislappen tros börja på 13,4 miljoner kronor.