Fordon
Hector köper fem nya tunga timmerlok
De nya Vectronloken har en effekt av 6400 kW. Foto: Siemens
Svenska Hector Rail köper fem nya lok för tunga timmertransporter mellan Norge och Sverige. Loken har effekten 6400 kW.
Hector Rail, som främst kör tung godstrafik i de skandinaviska länderna och Tyskland, har beställt fem lok i Siemens Vectron-serie.
Det är lok för tunga godstransporter, med en installerad effekt av 6400 kW och en startdragkraft på 300 kN och vikten 85 ton. De två första loken är redan byggda och levereras i år. Dessa lok har konventionella säkerhetssystem installerade.
Övriga tre lok levereras 2017 och får det europeiska signalstyrningssystemet ETCS som standard. Dessutom utrustas de med en kompletterande dieselmotor som ger tillräcklig effekt för att loket ska kunna användas för växlingsuppdrag vid oelektrifierade terminaler.
Vectronloken har sitt ursprung i Eurosprinterloken från tidigt 1990-tal när lok började byggas för att klara Europas olika strömsystem och signalsystem, så att de skulle kunna sättas i gränsöverskridande trafik när transporterna i det nya Europa efter murens fall väntades expandera.
Som jämförelse kan nämnas att de godstågslok som är vanligast på svenska spår är de Aseabyggda Rc-loken, som har en effekt på 3600 kW. Tre sådana lok finns även i Hector Rails flotta. De starkaste loken är de parkopplade Iore-loken som drar LKABs malmtåg. De har effekten 10800 kW, har en startdragkraft på 1400 kN och väger 360 ton.
Hector Rail har skaffat en option på ytterligare 15 Vectronlok. Hector Rail startades 2004 av norska redaren Höegh men ägs sedan 2014 av Eqt. Huvudkontoret ligger i Danderyd.