HVH320 är skapad för fordonsbranschen – och ska kunna fungera i allt från personbilar till tunga kommersiella fordon. Elmotorn kommer med en växelriktare som gör den direkt kompatibel med de 800 volts batterisystem som bland annat bidrar till att korta elbilarnas laddtider.
Motorn från Michigan levererar över 400 kW, med ett vridmoment på 1 270 Nm – och enligt tillverkarens pressmeddelande har den vid sitt optimum en verkningsgrad på 97 procent.
Totalt kommer man att släppa fyra versioner av HVH320 som ska börja att produceras år 2024 – och Borg Warner säger sig redan ha säkrat upp en av de stora europeiska fordonstillverkarna som köpare.
– Genom att använda vår maskin som är klassad för 800 volt kan kunder minska sina laddtider avsevärt och nå en högre energitäthet , vilket gör framtiden ännu ljusare för ellastbilar, säger Stefan Demmerle, chef för Borg Warner Powerdrive Systems.
Förkortningen HVH står för "High Voltage Hairpin", och motorn har bland annat en patenterad statorlindning. En så kallad hårnålslindning utgörs av rektangulära kopparstänger som har böjts i ena änden av maskinen, vilket ger formen som påminner om en hårnål. Med hårnålslindningen kan man nå en hög fyllfaktor vilket bidrar till att man lättare kan leda bort den värme som uppstår när ström går genom ledarna – tillsammans med en ökad effekttäthet.
En elmotors verkningsgrad beror på en rad faktorer och kan till exempel ritas ut i ett diagram med vridmoment på y-axeln och varvtal på x-axeln. För en annan av Borg Warners motorer, HVH250, ser diagrammet ut så här:
Annons
Verkningsgrad som funktion av varvtal och vridmoment för Borg Warner HVH250. Foto: Borg Warner
Elbilstillverkaren Tesla, som även gör egna elmotor, uppges nå över 97 procents verkningsgrad med de nyare permanentmagnetmotorerna, enligt källor till Electrek.