Fordon

Här ska Volvos första elbil byggas

CMA-plattformen med batterier Foto: Volvo
Laddningsluckan på en Volvo XC90 Foto: Volvo

Glöm Torslanda, Volvos nya elbil kommer att vara en kinesisk historia. Det avslöjade bilmärkets chef, Håkan Samuelsson, på den pågående bilmässan i Shanghai.

Publicerad

Det är ett par år sedan Volvo slog fast: 2019 kommer den nya ”riktiga” elbilen med järnmärket i nosen. Sedan tidigare har man berättat att modellen kommer byggas på den nya mindre plattformen kallad CMA (Compact Modular Architecture) – men mer än så har man inte velat avslöja, förrän nu.

Under tisdagen gav Volvochefen Håkan Samuelsson ett tydligt besked. Elbilen ska byggas i Kina och exporteras därifrån.

– Volvo Cars står bakom den kinesiska regeringens beslut för att få renare luft, såsom det beskrevs i den senaste femårsplanen. Det ligger fullt i linje med våra egna kärnvärden om miljövård, kvalitet och säkerhet. Vi är säkra på att elektrifiering är svaret på en hållbar mobilitet.

Kina är i dag världens största marknad för elbilar. Detta efter att regeringen, på grund av extremt dålig luftkvalitet i storstäderna, sjösatt stora program för att gynna och subventionera elbilar. Det Geely-ägda märket har i dagsläget tre fabriker i Kina. De stora 90-bilarna byggs i Daqing, 60-serien huserar i Chengdu och i Laqiao, 35 mil söder om Shanghai, kommer man bygga nya 40-serien samt den CMA-baserade elbilen (även syskonmärket Lync&Co kommer att bygga sina bilar här).

Läs mer:

Att Volvo väljer att förlägga sin elbilsproduktion i landet innebär att man då kan ta del av de lokala fördelarna.

Som företag har Volvo utlovat att de kommer att ha sålt en miljon elektrifierade bilar, elbilar och hybrider år 2025. Utöver den elbil man ska lansera 2019, så utvecklas det även en större elbil baserad på SPA-plattformen (samma som S/V90 och XC90). Därtill är planen att alla Volvos modeller ska gå att få med hybriddrivlina.

Fotnot: Volvo har tidigare byggt en el-version av C30. Den byggdes i 250 exemplar men salufördes aldrig till konsumenter utan användes för att utvärdera batteridrift.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!