Fordon

Här krocktestas lastbilen som kör USA:s kärnvapen

Dulce Barrera, kvlitetsingenjör och teamledaren Kylen Johns, systemingenjör, samordnade krocktesterna. Foto: Sandia National Laboratories.
Foto: Sandia National Laboratories
Foto: Sandia National Laboratories

De ser ut som vanliga lastbilar men transporterar runt landets kärnvapen på allmän väg. Nu har USA krocktestat nästa generation, som ska motstå allt.

Publicerad

En del i att hålla andra kärnvapenbärande nationer på tå är förmågan att diskret kunna flytta runt sina kärnstridsspetsar inom det egna landet. För ändamålet har USA speciallastbilar som lyder under National Nuclear Security Administration (NNSA).

De som rullar på vägarna i dag togs i tjänst på 90-talet. Fordonen ska smälta in i trafikbilden, men under den normala ytan finns ett säkerhetssystem som ska göra det helt omöjligt att öppna containern utanför de avsedda depåerna.

En terroristattack är givetvis skräckscenariot, men på allmän väg måste man också räkna med bisarra och våldsamma olyckor som är svåra att förutse. Nästa generations fordon står i kulisserna och nu har Sandia National Laboratories krocktestat en prototyp av Mobile Guardian Transporter i New Mexico.

Data och video från mer än 400 kanaler

Man valde att använda en främmande lastbil som projektil. Den sattes på en släde och accelererades längs rälsen med hjälp av raketer – rakt in i sidan på släpet till Mobile Guardian Transporter. Och konstruktionen stod pall.

– Med stor kreativitet och med hjälp från många team inom Sandia, Los Alamos och Lawrence Livermore National Laboratories, har vi räknat ut hur man bygger en ny trailer och avslutat ett test som var perfekt utfört, säger Sandias programchef Gary Laughlin i ett pressmeddelande.

Foto: Sandia National Laboratories

Den nya generationen är inte en vidareutveckling av det gamla fordonet utan bygger på helt ny teknik. Ingenjörsmässigt har Sandia utgått från "ett tomt papper", och de har aldrig tidigare genomfört ett liknande test i full skala.

– För ungefär två årtionden sedan kraschade Sandia en lastbil mot ett statiskt hinder, men det här är första gången som vi har gjort ett test med det här upplägget, där vi tog en lastbil med full kapacitet och skickade den nerför spåret där den träffade vårt testobjekt som satt vid slutet. Du kan ju tänka dig hur mycket tekniken har avancerat på två årtionden när det kommer till vår förmåga att mäta responsen hos släpet och dess innehåll, säger Jim Redmond på Sandia i pressmeddelandet.

Lastbilen flyttades till testplatsen redan i juni, och med totalt tre existerande prototyper var det viktigt att ta vara på varje smula av information. Under testet samlade man in data och video från mer än 400 kanaler. Sandia National Laboratories ligger under US Department of Energys National Nuclear Security Administration.