Fordon
Här kommer naturgasen flytande
Seagas transporterar flytande naturgas vid en temperatur av minus 162 grader. Foto: Aga
Viking Lines nya fartyg M/S Viking Grace ska drivas av flytande naturgas. För att säkra leveranserna av bränslet har Aga låtit bygga en tankningsbåt.
Flytande naturgas har blivit ett eftertraktat drivmedel inom sjönäringen sedan skärpta utsläppskrav för svavel har aviserats.
Agas nya tankningsbåt, Seagas, är en ombyggd vägfärja som har försetts med en välisolerad tank för naturgasen, som transporteras vid en temperatur av minus 162 grader. Behållaren består av dubbla höljen i rostfritt stål med vakuum emellan.
Seagas ska vara stationerad vid Loudden i Stockholm och kommer dagligen att köra till Stadsgården för att förse Viking Grace med bränsle. Tankningen kommer att ske från fartyg till fartyg.
Men merparten av gasens transportsträcka från terminalen i Nynäshamn kommer att ske via tankbilar. Det beror på att Seagas bara rymmer 70 ton flytande gas, medan Viking Grace kan ta 120 ton.
– Det skulle ta för lång tid för Seagas att åka till Nynäshamn och hämta naturgas, säger Jonas Åkermark på Aga Gas.
Men med hjälp av den nya båten går tankningarna av Viking Grace betydligt fortare än från tankbilar.