Fordon
Här flyger Airbus-giganten för första gången
Airbus ville skapa en ännu större version av företagets transportjätte. Nu har Beluga XL genomfört sin första flygning.
För två år sedan presenterade Airbus 3d-modeller som visade den större versionen av transportplanet Beluga. Med ett 45 meter långt lastrum och en utökad bredd till 8,8 meter, ska XL-versionen klara av att frakta stora komponenter från de olika tillverkningsplatserna i Europa – till Airbus montering i Toulouse och Hamburg.
Konstruktionen baseras på den främre delen av Airbus fraktplan A330-200F samt den bakre delen av A330-300. Den ger XL 30 procent större lastkapacitet än original-Belugan.
De första uppdragen för Beluga XL förväntas till 2019 – men nu har det första planet genomfört sin jungfruflygning. Den 19 juli lyfte jätten från Toulouse-Blagnac och flygturen varade i fyra timmar och elva minuter.
Ombord fanns en berättning på tre personer kompletterade av ett team på marken som såg till att testflygningen flöt problemfritt. Det rapporterar Mashable.
Ett Beluga XL-plan väntas kosta en miljard euro
Under de närmaste fem åren ska fem plan byggas, med uppgiften att ersätta den äldre Beluga ST. XL-versionen har ett av de största lastutrymmena bland militära såväl som civila plan, och den nya bjässen kan ta med sig en last som väger 51 ton.
Motorerna är Rolls Royce Trent 700-modell. Prislappen för ett plan förväntas landa på modiga en miljard euro.
Airbus behov av tunga transporter har accelererat. Redan 2013 räckte original-Belugan inte längre till, och under 2017 gjorde de 8 000 flygtimmar, vilket var en fördubbling jämfört med 2014. Nu är flottan uppe i fem flygningar om dagen, sex dagar i veckan.
Beluga XL
Lastkapacitet: 53 ton
Längd: 63,1 meter
Vingspann: 60.3 meter
Höjd: 18.9 meter
Vingyta: 361,6 m2
Max lyftvikt: 227 ton
Maximal startvikt: 187 ton
Torrvikt: 125 ton
Bredd lastutrymme: 8.8 meter
Volym lastutrymme: 2,615 m3
Drivkälla: 2 × Rolls-Royce Trent 700
Räckvidd: 4 074 km med maxlast