Fordon

Här blir man först med att testa förarlösa regionaltåg

Alstoms Coradia Continental-tåg. Foto: Andreas Müller

Nästa år ska två passagerartåg rulla utan personal i Tyskland. Alstom står bakom tekniken som gör det möjligt.

Publicerad

Den franska transportjätten är världsledande inom automatisk tågdrift för tunnelbanor och redan 2018 testade de ett självkörande godståg i Nederländerna. Nu ska Alstom genomföra ett testprojekt där förarlösa regionaltåg kör passagerare i tyska Niedersachsen.

Projektet drar igång 2021, då som det första automatiserade testet med regionala passagerartåg. Tills nästa år ska man ha utvärderat de valda järnvägsspåren samt den utrustning som krävs för autonomin. I testet ingår två Coradia Continental-tåg som kommer att utrustas med ett europeiskt system för tågstyrning (ECTS) tillsammans med utrustning för autonom tågdrift.

– Artificiell intelligens är viktig för att framtidens lokala spårbundna passagerartrafik ska bli mer effektiv, pålitlig och ekonomisk. Det är mot denna bakgrund Region Braunschweig stöder detta innovativa forskningsprojekt och gärna ställer sina "ENNO-tåg" till förfogande, säger Fritz Rössig, chef för regionens transportavdelning och vd för Regionalbahnfahrzeuge Großraum Braunschweig, i ett pressmeddelande.

Utrustningen gör det möjligt att testa flera olika automationsnivåer. Dels kommer man att utvärdera GoA3, där tågresan är helt automatiserad – samt GoA4, där tåget är obemannat men det finns möjlighet till fjärrstyrning. Med ombord har tågen dock en maskinist som kan kliva in något går åt skogen.

Enligt Alstom kommer de resultat som samlas in att vara viktiga för utvecklingen av ett rättsligt ramverk kring driften av automatiserade tåg. För det planerade projektet har bolaget redan fått ta emot ett pris av Tysklands finansministerium, titulerat "Innovation Prize for Regulatory Sandboxes". Utöver Region Braunschweig genomförs projektet i samarbete med Berlins tekniska universitet (TU Berlin) och Tysklands centrum för luft- och rymdfart (DLR).

– Att testa under verkliga förhållanden är ett måste för att vi ska kunna utveckla praktiska ai-lösningar som optimerar järnvägssystemet, säger Jan Groos, gruppchef inom tekniken för upphandling av data och informationsinhämtning vid DLR, i pressmeddelandet.