Fordon
Här är världens första fordon av fossilfritt stål
En autonom och elektrisk lastbärare tillverkad av fossilfritt stål från SSAB. ”Det är fantastiskt”, säger Volvochefen Martin Lundstedt.
På onsdagen visade ståltillverkaren SSAB och lastbilstillverkaren Volvo upp världens första fordon tillverkat av fossilfritt stål.
Fordonet är en elektrisk och autonom lastbärare av typen TA15, med 15 tons lastkapacitet.
Melker Jernberg, vd för Volvo Construction Equipment, är stolt över fordonet.
– Vi agerar för att vi vill, för att vi kan och för att vi måste. Detta är så viktigt för vår generation och ännu viktigare för kommande generationer, säger han.
Tre ton fossilfritt stål
Fordonet väger 8,2 ton och byggs upp av mer än tre ton fossilfritt stål. Melker Jernberg påpekar att de svetsat och skurit plåten med samma metoder som de använder för konventionellt framställt stål.
Plåten kommer från pilotprojektet Hybrits första batch om 24 ton fossilfritt stål, som visades upp i mitten av augusti. Batchen levererades från SSAB i Oxelösund till Volvo CE i Braås och en del av den har nu alltså förädlats till en lastbärare.
– Detta är ett historiskt ögonblick och vi är extremt glada över att få vara en del av detta partnerskap, säger Martin Lindqvist, vd på SSAB, som tillsammans med LKAB och Vattenfall bildat Hybrit.
Martin Lundstedt, vd för Volvokoncernern, konstaterar att stål utgör en stor del av det material som Volvo använder i sina produkter.
– 70 procent av en lastbils vikt utgörs av antingen stål eller gjutjärn. Och för våra vackra gula maskiner från Volvo CE kan andelen vara ännu högre. Att hitta fler hållbara sätt att producera och behandla stål är en vital del för att nå vårt mål om en koldioxidneutral värdekedja senast 2040, säger han.
50 000 leverantörer
Andrea Fuder, inköpschef på Volvo, konstaterar att det är en rejäl uppgift, eftersom bolaget har ungefär 50 000 leverantörer.
– Vi måste ta hand om utsläppen från alla våra samarbetspartners i värdekedjan. Och alla behövs ombord på den här resan, annars kommer det inte att hända, säger hon.
Ska köpa vätgas av Ovako
Med vid presentationen fanns även stålbolaget Ovako som just nu bygger Sveriges största anläggning för produktion av fossilfri vätgas i Hofors, intill det befintliga valsverket. Vätgasen ska bolaget använda för att värma stålet inför valsning.
I elektrolysörparken om 17 MW framställs både vätgas och syrgas, genom spjälkning av vatten. Men Ovako kommer att få vätgas över, eftersom bolagets behov av syrgas är större, berättar vd Markus Hedblom.
Den vätgasen ska Volvo köpa för att kunna tanka kommande bränslecellselektriska lastbilar.
– För tunga applikationer, som fjärrtransporter och krävande anläggningsarbeten, ser vi att bränsleceller drivna av vätgas utgör ”the sweet spot”. Cellcentric, vårt samarbete med Daimler, kommer att utveckla och tillverka bränsleceller som vi integrerar i våra fordon. Vi kommersialiserar tekniken i slutet av detta årtionde, men kommer att se testflottor på vägarna innan dess. De fordonen kommer att drivas av Ovakos vätgas, säger Lars Stenqvist, teknisk direktör på Volvo Trucks.
Volvo har tre olika teknikspår för fossilfria transporter: Batterier, bränsleceller och förbränningsmotorer drivna av vätgas.