Fordon Här är startup-bolagets 3d-printade glasfiberbåt Mambo är 6,5 meter lång, 2,5 meter bred och väger 800 kilo. Foto: Moi Composites Den första båten bestod av över 50 delar, men Moi Composites tror att de ska kunna komma ner till sex delar. Foto: KUKA Robotar bearbetar ändlösa fibrer som är impregnerade med harts. Foto: KUKA Det tar cirka två månader att skriva ut den italienska glasfiberbåten. Tekniken ska ge en hållbar konstruktion med en låg vikt. John Edgren Publicerad 4 feb 2021 kl 09.20 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Enligt det italienska startup-bolaget Moi Composites öppnar CFM-teknik (Continuous fibre manufacturing) och deras algoritm för att förverkliga designkoncept som annars aldrig hade sett dagens ljus. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ båtar fordon
ELBILAR Test: ”Kia EV3 är en värdig utmanare till Volvo EX30” Kia menar att deras EV3 är en ”äkta mass-elbil”. Har man slagit huvudet på spiken?
elbilar Biltillverkaren visar upp pilotfabrik – solid state-batterier ska dubbla räckvidd Batterier med fastfaselektrolyt kommer att ge Hondas elbilar dubbel räckvidd mot slutet av detta årtionde, hoppas den japanska biltillverkaren som nu visar upp sin pilotfabrik.