Fordon

Här är nya generationens bensinmotor från Renault

Foto: Renault
Foto: Renault

Den nya bensinaren är inte bara snål. Med gott om kraft och ett bättre vridmoment vid låga varv ska Renaults turboladdade 1,3-litersmotor bjuda på mer körglädje. Ingenjörerna har bland annat lånat teknologi från Nissan GT-R.

Publicerad

Nu visar Renault-Nissan Alliance och Daimler upp den senaste frukten av trions samarbete. Den nya bensindrivna bilen sägs vara snålare och släppa ut betydligt mindre koldioxid än föregångarna. Den direktinsprutade, turboladdade 1,3-litersmotorn ska dessutom bjuda på mycket mer körglädje, bland annat tack vare ett bättre vridmoment vid låga varvtal.

– Vår nya bensinmotor förkroppsligar all den expertis som Renault-gruppens ingenjörer besitter, tillsammans med Alliance och vår partner Daimler. Detta efter mer än 40 000 timmar av tester. Jämfört med Energy TCe 130 levererar nya Energy TCe 140 ytterligare 35 Nm som finns tillgängligt över ett bredare spektrum – från 1 500 rpm till 3 500 rpm, säger Philippe Brunet, chef på Alliance Global avdelning Powertrain & Electric Vehicle.

Motorn inkorporerar en rad innovationer som har utvecklats under Alliance, bland annat ”Bore Spray Coating”. Beläggningen ökar effektiviteten genom att minska friktionen och optimera värmedistributionen. Teknologin har hämtats från Nissan GT-R-motorn. Trycket i direktinsprutningen har höjts med 250 bar och en nydesignad förbränningskammare optimerar luft/bränsleblandningen.

Läs mer:

Till detta justerar Dual Variable Timing Camshaft-teknologin ventilerna utifrån belastningsgraden. Detta bidrar till det goda vridet vid låga varvtal, och ger föraren ett jämt vridmoment hela vägen – inte minst i mellanregistret. Detta ska bidra till en ökad körkomfort.

Motorblocket och EDC-automatlådan med dubbelkoppling kommer finnas med 115-, 140-, samt 160 hästkrafter. Renault Scenic och Grand Scenic blir först ut med den nya bensinmotorn, och från och med början av 2018 kommer den rullas ut i det övriga modellprogrammet.