Fordon

Här är Nordamerikas första buss med nivå 4-autonomi

Bussen har kameror, lidar, radar samt gps, och systemet möjliggör kommunikation mellan fordon. Foto: New Flyer
Foto: New Flyer
Foto: New Flyer

Kina har redan lanserat en mindre modell med samma grad av autonomi – men nu presenterar New Flyer en rejäl stadsbuss som blir först i Nordamerika med självkörande teknik på nivå 4.

Publicerad

Med knappa 12,5 meter har elbussen Xcelsior plats för 32-52 säten, samt plats för stående passagerare. De tillgängliga batteripacken för bussens längd ligger från 160 kWh till 466 kWh, där det minsta levererar en räckvidd på drygt 11 mil – och det största ska klara upp till 36 mil på en laddning. Tack vare möjligheter till laddning under färd ska Xcelsior dock kunna hållas i drift dygnet runt. Det mest unika är dock graden av autonomi. Det rapporterar New Atlas.  

Tillverkaren New Flyer, med produktion i USA såväl som Kanada, lanserar nu en stadsbuss med autonomi på nivå 4 enligt SAE-skalan. Till skillnad från nivå 3, där fordonet är “självkörande” under vissa förhållanden på vissa typer av sträckor innebär nivå 4 att fordonet på egen hand kan klara av en resa från start till slutmål.

Därmed är modellen den första bussen i Nordamerika med autonomi på nivå 4. Sedan 2019 har New Flyer fått hjälp med den självkörande tekniken av Robotic Research. Det Maryland-baserade företaget är ett av de främsta i Nordamerika inom området ai och fordonsautomation, och förra året presenterade bolagen ett gemensamt pilotprojekt.

Fordon-till-fordonskommunikation

Systemet ombord på Xcelsior, som identifierar andra fordon och fotgängare, består av kameror, lidar och radar. Gps ingår men även om den slås ut kan fordonet navigera sig fram med hjälp av övriga data. Systemet möjliggör också fordon-till-fordonskommunikation, vilket öppnar för en framtida användning i intelligenta städer. Bussen har ett assistanssystem för dockning såväl som parkering, samt kollisionsskydd och döda vinkeln-varnare. 

New Flyer och Xcelsior ligger i topp med sin teknik på den inhemska marknaden men ligger efter ledarna globalt. Förra året lanserade kinesiska Baidu sin första buss med autonomi på nivå 4 i hemlandet. Baidus modell Robus är bara cirka 5,8 meter lång – men tar upp till 19 personer. Baidu är Kinas svar på Google, men satsar stort på fordonsteknik – bland annat presenterade de nyligen en mycket ambitiös plan för utvecklingen av självkörande bilar. Det ryktas också att de har slagit sig samman med Geely för att få fram en egen elbil.