Fordon

Här är motorcykeln som är självbalanserande

Foto: Honda

På Tokyos bilmässa visas teknik som gör så att alla kan köra motorcykel. Med Hondas system Assist-e blir mc:n ”självbalanserande”. "Vår vision är att sätta detta på stora- och små motorcyklar", säger Hiroyuki Nakata på Honda.

Publicerad

Har du tänkt tanken att ta mc-kort, men är rädd för att du inte orkar hålla upp en stor tung motorcykel? Då kan Hondas senaste nyhet vara av stort intresse. Under hemmamässan i Tokyo visade den japanska tillverkaren upp Assist-e – ett system som gör så att motorcykeln blir självbalanserande.

Tekniken härstammar från Hondas Uni-cub, en liten persontransportör som man visade upp för sex år sedan. Sedan dess har tekniken förfinats rejält.

Enligt ingenjören bakom innovationen, Hiroyuko Nakata, har man inom motorcykelbranschen länge experimenterat med olika former av gyron, utan att hitta ett vettigt alternativ.

– Om du vill hålla något så tungt som en motorcykel stående så krävs det ett stort och tungt gyroskop, och du behöver hålla igång det, säger han till AFP.

Hondas system är något helt annat. Storleksmässigt är det inte större än en lampa som lätt får plats ovanför motorcykelns framhjul. Utan Assist-e påslaget så trillar hojen så fort föraren släpper den, men med systemet påslaget förblir den stående som om den hade stödhjul. Så vad är det som håller den upprätt?

Honda avslöjar inga detaljer, men det handlar om någon form av elektromekaniska ställdon som justerar framhjulet för att hålla hojen upprätt. Exakt när vi kan få se tekniken i produktion återstår att se. I väntan på det, kolla in videon från premiären nedan.