Fordon

Här är Mercedes första elbil i lyxklassen

Tack vare egenutvecklad programvara kan EQS utnyttja en 26 procent större andel av batteriets fulla kapacitet jämfört med vad Mercedes elbil EQC presterar. Foto: Mercedes

EQS är elbilen som ska leva upp till epitetet direktörsvagn. Med en räckvidd på 77 mil placerar sig Mercedes i täten.

Publicerad

Modellen blir först ut på Mercedes nya, modulära elbilsplattform som är avsedd specifikt för märkets direktörsbilar. EQS kan ses som en batteridriven S-klass, och för 20 år sedan hade man kunnat förvänta sig en V8 under huven.

Nu är det en eldrivlina som levererar 385 kW – mer än 500 hk och 855 Nm i fyrhjulsdrivna EQS 580 4MATIC. Den inleder tillsammans med bakhjulsdrivna EQS 450+ som ligger på mer blygsamma 245 kW – strax över 300 hk och 568 Nm. Daimler meddelar dock att det kommer en prestandaversion med 560 kW, motsvarande 750 hk.

Med fyrhjulsdrift avverkas 0–100 km/h på 4,3 sekunder, och med drivning bak får man nöja sig med 6,2 sekunder. Bakaxelstyrning som standard, med en justering upp till 4,5 grader, ska bidra till körupplevelsen. Som tillval kan utslaget ökas till 10 grader, vilket ger bilen en vändradie på 10,9 meter. 

110 kWh batteripack

Batteripacket på 110 kWh kan snabbladda vid 200 kW, och på 15 minuter ska man kunna tillgodose sig motsvarande 300 km räckvidd. Till detta ska bromskraftåtervinningen leverera upp till 290 kW. Trots prestandan ska batteripacket leverera en räckvidd på upp till 770 km enligt WLTP – därmed kör Mercedes om Tesla Model S och lägger sig nära Lucids räckviddslöfte.

Bakom siffrorna ligger egenutvecklad mjukvara som låter EQS utnyttja en större andel av batteriets fulla kapacitet, 107,8 kWh, vilket är 26 procent mer än vad Mercedes EQC presterar. En annan bidragande faktor är karossformen som ger EQS ett cw-värde på 0,20.

"Hyperscreen"

Mercedes följer den gängse designen med ett sluttande bakparti, och som på en Tesla Model X hänger bakrutan med när du öppnar bakluckan. Tillverkaren har tidigare avslöjat att EQS skulle få ”MBUX Hyperscreen”, flera skärmar som till synes bildar en enhet mellan a-stolparna.