Fordon
Här är GM:s nya digitala fordonsplattform
En ny arkitektur som är fem gånger bättre än dagens. Nu har bilkoncernen GM presenterat sin nya elarkitektur som ska klara av att hantera upp till 4,5 terabyte i timmen.
I Silicon Valley har man länge sagt att alla företag är dataföretag – de som inte förstår det kommer att gå under. Ett bolag som verkar ha insett att digitaliseringen är ett måste är General Motors. Den amerikanska koncernen har nu presenterat sin nya digitala fordonsplattform – en grundplåt som ska göra framtidens bilar möjliga.
Enligt GM är det en naturlig del av utvecklingen. Fordonen kräver i allt större utsträckning större elektrisk bandbredd och uppkopplingsmöjligheter. Och ja, eftersom moderna bilar har elektrifierade drivlinor, säkerhets- och assistanssystem som använder multipla sensorer samt ständig uppkoppling för navigering och semiautonom teknik, har kraven eskalerat enormt.
Den nya plattformen, eller elarkitekturen, ska klara av att hantera upp till 4,5 terabyte data i timmen. Men hur mycket är det? Jo, jämfört med vad GM:s mest avancerade plattform klarar i dag är det fem gånger mer. Förutom ren processorkraft har utvecklarna även lagt krut på att kommunikationen i arkitekturen ska vara bättre. Därför ingår ethernet-anslutning med 100 MBS, 1 Gbps samt 10 Gbps och plattformen kan fjärruppdateras på samma sätt som Tesla gör med sina bilar redan i dag.
Men det slutar inte där. En av de stora fördelarna är att arkitekturen har tagit med cybersäkerhet på agendan. Det här var inte ett särskilt stort problem förr i tiden då digitaliseringen inte var lika långt gången. Men området har seglat upp som ett orosmoln för biltillverkarna. Exakt vad man har gjort eller hur det hela är byggt är inget GM går in på men i ett meddelande skriver de: "systemets dna inkluderar säkerhetsfunktioner på både hårdvaru- och mjukvarunivå". Kanske inte något att fästa större vikt vid, dock var GM en av de första biltillverkarna att rekrytera ett "cybersäkerhets-team".
Första bilen som byggs på den nya elarkitekturen kommer att vara Cadillac CT5 som är planerad till 2020. Därefter kommer successivt allt fler modeller att föras över. Runt 2023 räknar GM att den ska vara integrerad i större delen av modellpaletten.