Fordon

Här är framtidens eldrivna rallybilar

Allt fler grenar på motorsportens träd erbjuder elektrifierade tävlingsserier. Foto: Designhögskolan, Umeå universitet
Foto: Designhögskolan, Umeå universitet
En av skisserna som presenterades. Foto: Designhögskolan, Umeå universitet
Foto: Designhögskolan, Umeå universitet
Bild från processen Rally Sweden. Foto: Designhögskolan, Umeå universitet
Foto: Rally Sweden
Foto: Rally Sweden

BILDSPEL. Rally Sweden kommer till Umeå. Samtidigt ställer studenter från Designhögskolan ut sina modeller av framtidens eldrivna rallybilar.

Publicerad

Allt fler grenar på motorsportens träd erbjuder elektrifierade tävlingsserier, men för rallyvärlden återstår vissa logistiska problem för laddning och säkerhet. Vid Umeå universitet har studenterna på Designhögskolan fått i uppgift att blicka framåt och formge framtidens eldrivna rallybilar.

Rally Sweden kommer till Umeå tisdag 24 februari, och i samband med tävlingen ställer studenterna ut sina resultat.

– Om man vanligtvis utgår från att titta på dagens bilar, som ofta baseras på produktionsbilar, så gör man ju tvärt om här. Lite som Grupp B-eran, när bilarna var mer av prototyper, så använder vi ett liknande grepp här – att vi skapar ett fordon som i första ledet är ämnad för att tävla men som sedan kan agera inspiration för en produktionsbil, säger Jonas Sandström, som är programansvarig för masterprogrammet i transportdesign, till Ny Teknik.

Foto: Designhögskolan, Umeå universitet

Studenter visar lermodeller i skala 1:5 samt posters med skissmaterial från processen. Varje designer har valt ut ett varumärke och sedan tagit fram ett passande formspråk som samtidigt återspeglar den nya tekniken.

En av skisserna som presenterades. Foto: Designhögskolan, Umeå universitet

Utställningen är döpt till Group Be Electric, ett namn hämtat från FIA:s supersnabba rallyserie som lades ner 1986 på grund av sin höga dödlighet.

Foto: Designhögskolan, Umeå universitet

Studenterna utgår från en tilldelad plattform för e-rallybilar. Även förare och kartläsare har en förutbestämd storlek med krav på utrymmen och förarposition för deras krocksäkerhet. I den fem veckor långa kursen ingår en grundkurs i fordonsteknik, men fokus ligger på form.

– Syftet med den utmaningen är att vi vill att studenterna tar ett lite längre kliv med formuttrycket och inte fastnar i någonting som just nu är rådande hos den tänkta fabrikören, säger han.

Foto: Rally Sweden

Jonas Sandström anser att många av studenternas bilar har en stor bredd och ett uttryck som skiljer sig från konventionella fordon och traditionella normer i stort. 

– Många av studenterna har också valt att jobba med varumärken som är mindre traditionella. Vi ser exempelvis några motorcykelfabrikat, och hur de skulle kunna tolkas om de gjorde bilar. Här har man väl gjort bedömningen att just för att träna på formspråket välja någonting som inte redan har en befintlig design, säger Jonas Sandström.

Foto: Rally Sweden