Fordon

Här är första vätgasdrivna godståget – ska frakta vatten

Foto: Alstom Advanced Creative Design.

Franska Alstom kopplar en vagn med bränsleceller bakom loket för att slippa dieseldrift. Företagets första vätgasdrivna godståg tas i trafik 2025.

Publicerad

Den franska tågjätten Alstom tillverkar sedan några år tillbaka passagerartåg som drivs av vätgas. Vätgasen matas till en bränslecell som producerar el till loket. Förutom vätgas behövs endast syre som hämtas direkt från luften som bränsle. Syftet är att ersätta dieseln på oelektrifierade sträckor och därmed minska järnvägstrafikens koldioxidutsläpp.

Nu utvecklar Alstom även godståg för vätgasdrift. Här får bränslecellen en egen vagn, som förser loket med el på de sträckor som saknar kontaktledningar. Vätgastågen för passagerare har i stället sina bränsleceller installerade i taket.

Från 2025 ska de nya godstågen börja transportera mineralvatten från Nestlé Waters buteljering i franska Vittel till två distributionscenter i Arles och Montreuil-Bellay, sträckor på 600 respektive 760 kilometer. Vätgasen ska tillverkas  av det franska energiföretaget Engie, med hjälp av förnybar el.  

Alstoms befintliga vätgaståg Coradia Ilint transporterar sedan en tid tillbaka passagerare i reguljär trafik i Tyskland. Passargerartågen har även testkörts i ett antal länder, däribland i Sverige på en sträcka av Inlandsbanan, som inte är elektrifierad och trafikeras av dieseldrivna tåg.