Fordon
Här är första elfordonet för polarforskning – klarar 50 minus
Den batteridrivna bandvagnen ska serva Belgiens forskningsstation i Antarktis. Trots en räckvidd på fem mil kan laddtiden ligga på 18 timmar.
Monaco-baserade Venturi Automobiles har tidigare bland annat byggt chassin för Formel 1, men efter konkursen 2001 fick bolaget nytt liv med inriktning mot elbilar. 2016 slog deras elva meter långa fordon hastighetsrekordet för elbilar, med 576 km/h. Venturi äger dessutom Voxan, vars elmotorcykel har slagit flera rekord.
Deras senaste skapelse är Venturi Antarctica, som sägs vara det första helelektriska fordonet avsett för livet vid Sydpolen. Bandvagnen används sedan december av forskarna vid Belgiens Princess Elisabeth Antarctica station – och den har redan utfört flera uppdrag, bland annat med att serva väderstationer.
Bandvagnen är en vidareutveckling av ett tidigare fordon som genomgick tester i British Columbia. Den stora utmaningen är givetvis kylan, inte minst under uppdrag på den 2 300 meter höga platån. Men Venturi Antarctica ska klara 50 minusgrader.
Att ladda batteriet på 52,6 kWh tar dock från två till upp till 18 timmar, delvis beroende på vädret. Till detta kommer en begränsad tillgång på el. Forskningsstationen är byggd som ett passivhus, för att kunna klara sig på egenproducerad el från sol och vind.
Två elmotorer på vardera 60 kW drar den 2,5 ton tunga bandvagnen. Den är 3,4 meter lång och 2,18 meter hög och har plats för sex personer. De fyra fällbara sätena i det bakre utrymmet ger dock möjlighet att bära mer utrustning. Räckvidden är cirka fem mil, men för längre expeditioner kan forskarna koppla in ett extra batteri.