Fordon

Här är Fords nya gröna polisbil

Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford

Fords nya ”Police Responder” klarar tuffa tag. Det är den första hybridbilen som ska certifieras för polisjakt. I USA kommer modellen spara in miljontals kronor i bränsle – och göra kåren grönare.

Publicerad

Hybridbilar har revolutionerat branschen sedan millennieskiftet – nu ska de ”gröna” fordonen göra det samma för polisen i USA. Detta då Ford har avtäckt sin ”Police Responder Hybrid Sedan”.

Visst använder sig flera av världens poliskårer redan av hybrider, bland annat Toyota Prius – men nya Police Responder är av ett helt annat virke. För till skillnad från exempelvis Toyotan ska Forden vara en bil som är precis lika tuff, tålig och snabb som en vanlig polisbil. Och versionen är verkligen skräddarsydd för den amerikanska polisen där Ford har 63 procent av marknaden.

Så vad är den stora skillnaden? Fords hybridpolisbil grundas på en Fusion (det amerikanska namnet på Mondeo). Fordonet har en tvåliters bensinfyra som använder sig av Atkinsoncykeln, samt en elmotor kopplad till litiumjonbatterier. Drivlinan är specialanpassad och kalibrerad för att användas av polisen. I hastigheter upp till 97 km/h drivs bilen av batterierna, men vid behov kopplas förbränningsmotorn in.

Läs mer:

Precis som man kan tänka sig när man pratar hybrider så ligger den stora vinsten i förbrukningen. Police Responder har en uppskattad blandad förbrukning på 0,62 liter/mil. Det kanske inte låter superimponerande för en hybrid – men siffran är en enorm förbättring jämfört med de Ford Interceptors som polisen använder i dag. Den gamla modellen har en 3,7-liters V6:a som suger i sig 1,31 liter/mil.

Dock är den stora skillnaden i rullande förbrukning inte den enda vinsten.

Under ett pass på åtta timmar står polisbilar i genomsnitt på tomgång i 4,9 timmar enligt statistik från amerikanska polisen. Detta för att hålla igång klimatanläggning, polisradio och annan elektronik. Genom att ha en hybriddrivlina med batterikapacitet på 1,4 kW kan motorn vara avstängd i större utsträckning.

Enligt Fords egna beräkningar, baserat på polisens användaruppgifter, kommer den nya hybridpolisbilen ge besparingar på upp till 35 000 kronor per fordon och år.

Den låga bränsleförbrukningen är dock inte det enda som är nytt. Ford räknar med att deras Police Responder blir den första hybriden som certifieras för polisjakter. Det innebär helt enkelt att bilen klarar av den misshandel som kan uppstå i polisens dagliga arbete. Bland annat kan den ta sig igenom vattenmassor på 45 centimeter i hastigheter på 24 km/h – respektive 25 cm vattendjup när man kör i 65 km/h. Dessutom ska hjul, chassi och fjädring kunna ”äta upp” smällen när polis i utryckning kör på trottoarkanter på upp till 20 cm.

Utöver detta kommer polisbilen ha stick-skydd i framsätena, en växelväljare som kan sättas på olika platser beroende på behov, en specialcertifierad hastighetsmätare som gör att de kan fånga fortkörare utan att behöva använda laser eller annat mätinstrument, samt förstärkta framdörrar.

Ford har visat bilen för polismyndigheten i Los Angeles, LAPD, som har otroligt strikta miljökrav (de har tidigare beställt 100 BMW i3:or). Under våren kommer produktionen av den ny hybrid-polisbilen dra igång.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!